Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
Visma Administration, Fakturering & Förening
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
Nina T
NY MEDLEM

Inbetalning i klump som Visma EJ aviserat om är för högt belopp

Hej,

 

Idag upptäckte vi - efter letande mellan journal och 271 separata inbetalningar ifrån kunder samma dag via bankgirot - ett oerhört knepigt problem i "Återrapportering Inbetalningar". Vi använder version 2019.3 och har tidigare inte upplevt detta problem.

 

Problemet är att Visma inte aviserade med gult eller rött vid en inbetalning som gjorts ifrån en kund för 3 fakturor i klump - totalt 6497 kr insatt på bankgirot med referens "76344, 76400, 76441" dvs 3 fakturanummer. Normalt brukar Visma avisera den betalraden 6497 kr med gult om att beloppet på faktura 76344 inte är korrekt med inbetalningen, men denna gång gjorde Visma såhär:

Betalrad matchad mot 76344 är grön och innehåller enbart beloppet som belöper på faktura 76344. Detta innebär att Visma helt bortsett ifrån övriga pengar insatta - 4037 kr försvann som belöpte på de övriga 2 fakturorna nämnda i klumpbetalningen.

Detta är ett stort problem som tar upp oerhört mycket tid i hanteringen.

8 SVAR 8
Annika36
UTFORSKARE

Svar: Inbetalning i klump som Visma EJ aviserat om är för högt belopp

Detta låter inte bra. Vi får ofta in felaktiga summor och om inte det rapporteras så som Nina T säger blir dt jobbigt. 

Jag har inte uppdaterat till 2019.3 utan tänkte hoppa direkt till 2020.0. Någon som vet ifall detta fel även finns i 2020.0?

Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Re: Inbetalning i klump som Visma EJ aviserat om är för högt belopp

@Nina T,

 

Vi har inga kända fel när det gäller detta så därför är vi måna om att komma i kontakt med dig så vi kan se hur det ser ut. 

 

Vänligen kontakta min kollegor på supporten och hänvisa till forumtråden så ska titta på det. 

 

Välkommen! 

/Tinna

Nina T
NY MEDLEM

Re: Inbetalning i klump som Visma EJ aviserat om är för högt belopp

Hej!
Jag har redan talat med supporten dagen det hände. Det var en timmas kö i supporten så medan jag väntade jobbade jag vidare och rättade felet manuellt så det fanns inget att "titta" på när jag rapporterade in detta.

/N

 

Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Re: Inbetalning i klump som Visma EJ aviserat om är för högt belopp

@Nina

 

Ok men upplever du att detta sker igen är du välkommen att höra av dig för vi vill gärna hjälpa dig såklart. I början av året är det många  kunder som behöver vår hjälp så det kan vara lite längre kötider än vad vi alla önskar. Händer det igen är mitt tips att chatta för i chatten har vi kortare kötider. 

 

Ha det fint! 

 

/Tinna

Nina T
NY MEDLEM

Re: Inbetalning i klump som Visma EJ aviserat om är för högt belopp

OK, vill dock passa på att göra er uppmärksamma på att chattar med er brukar ta upp en timma aktiv tid av mig istället för telefonen där jag kan vänta på min tur och jobba vidare.

 

Jag rapporterar in så att ni kan rätta i framtida versioner. Jag förväntar mig inte att ni ska hjälpa mig att hitta en inbetalning på banken i Visma som Visma inte har registrerat in - det jobbet har jag ju redan lagt ned tid på före jag felrapporterar in vad som har hänt.

 

Det hoppas jag ni tar med i beräkningen när ni "tar hänsyn till" rapporterade fel - att bara för att ni själva inte fått "titta" på detta problem så är det ett problem som ändå uppstått.

Joanna Norlander
APPLICATION SPECIALIST

Re: Inbetalning i klump som Visma EJ aviserat om är för högt belopp

Hej Nina!

 

Alla problem som rapporteras från er användare tar vi på största allvar och så även detta. När det gäller ditt specifika fall så har vi försökt återskapa problemet, men varje gång får vi upplysning om att "Betalbelopp är inte lika med fakturabelopp", vilket är så som funktionen ska fungera. Därför vill vi gärna komma i kontakt med dig så att vi kan se vad som skiljer sig i din miljö. På så sätt kan vi hitta var problemet ligger och i förlängningen även rätta det till kommande versioner. Jag vill även tipsa om att gärna ta en säkerhetskopia innan du gör inläsning av återrapporteringsfil den närmaste tiden. Skulle problemet uppstå igen så har vi då större möjligheter att återskapa det hos oss eftersom vi då har en kopia av ursprungsläget.

 

/Joanna

Annika36
UTFORSKARE

Re: Inbetalning i klump som Visma EJ aviserat om är för högt belopp

Hej Joanna

Jag undrar om ni kommit fram till något angående detta? Är det ett problem i programmet eller var det en engångsföreteelse för Nina som inte gått att återskapa igen?

Mvh

Annika

Joanna Norlander
APPLICATION SPECIALIST

Re: Inbetalning i klump som Visma EJ aviserat om är för högt belopp

Hej Annika!

 

Vi har inte lyckats återskapa det och har heller inte fått in någon mer kund som haft detta problem. Skulle det vara så att detta ändras framöver så har jag sparat denna forumtråd så att vi kan uppdatera den, men status just nu är att vi inte kan se att det är ett generellt fel i programmet.

 

/Joanna