Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Inbetalning utlandskund

Jag ska göra en återrapportering av inbetalningar från kunder och då kommer det upp att en faktura redan är betald. Hur ska jag göra med den? om jag tar bort den stämmer inte summorna mot varandra, ska jag göra en manuell kontering med förskott från kund? eller hur gör jag på bästa/enklaste sätt?

6 SVAR 6
Davor P1
CHAMPION

Hur hanterade du betalningen i första läget?

När betalades den?
Hur betalades den?
Hur bokförde du den?

Beroende framförallt hur du bokförde inbetalningen är det lite olika vägar att gå för att reskontra och bokföring skall stämma.

Davor P
Fd medlem
Inte tillämpbar

Pratar du om hur första fakturan hanterades?

första fakturan är betald och journalförd innan jul och häromdagen kom en ny betalning via bg av samma faktura. Den är inte hanterad ännu, därav min fråga hur jag ska hantera den nu.

Då gör du så att du lägger in den enligt följande:

1930 - Inbetalning från kund DEBET
1999 - obskonto KREDIT
(alternativt 2420 - Förskott från kund) KREDIT

Då påverkar du inte reskontran över huvud taget.

Davor P
Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag satte betalningen på 2420 bara för att den ska finnas med och kan spåras och för att den inte påverkar reskontran precis som du säger.

Ibland tar det lite tid innan man kommer på hur man ska göra 😉

Fd medlem
Inte tillämpbar

De få gånger jag råkat ut för detta har jag:
1. Inte registrerat inbetalningen av just den fakturan.
2. Kontaktat kunden för att organisera återbetalning
3. Skrivit på listan med inbetalningar att detta är en dubbelbetald faktura
4. Bifogat den listan med inbetalningsjournalen så att det är lätt att se varför beloppen skiljer vid avstämning av kontona.
Om detta är förenligt med god bokföringssed vet jag inte, jag har inte diskuterat det med min revisor, men normalt så får man ett snabbt svar från kunden som dubbelbetalt så att man kan återbetala.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack för svar, det var lite åt det hållet jag tänkte göra från början så så får det nog bli.