Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
Visma Administration, Fakturering & Förening
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 

Martina13
NY MEDLEM

Inga poster på intrastatrapporten

Hej, vi har uppdaterat till senaste versionen. Dock kommer det inte några poster när vi kör den nya intrastatrapporten. Är det ytterligare fält som måst fyllas i på kund/leverantörsfliken?

6 SVAR 6
A_ ITchefen
UTFORSKARE

Vi har samma problem och jag har frågat supporten vad för fält som behöver vara ifyllda för att få fram något.

En sak att veta är att de byggt in intrastatrapporten i programmet under utskrivtef-statistik-intrastatrapport och det är ju en nyhet för oss som slapp rapportera förra året... (innan fick man en rapportmall som fanns under utskrifter-inlästa/skapade men den ska man alltså inte längre använda).

Det saknas info om detta i supportwebben som det ser ut så jag hoppas på snabbt svar...

Nu har jag fyllt i transaktionstyp (11) som värde på alla artiklar som är med på de fakturor som ska med i rapporten och då verkar det komma data.

Spontakt så ligger transaktionstypen helt galet på artikelnivå enligt min smak eftersom artikeln kan ha andra transaktionstyper och det inte ska hämtas på artikelnivå utan på vilken typ av transaktion det gäller men nu försöker jag bara få till rapporten från SCB och ska gå igenom alla artiklar för att se om det hjälper hela vägen...

Redan innan så är exportkod ifylld på varje artikel också.

Och på order/faktura så ska tydligen intrastat också vara ifyllt med kryss.

Hade det inte räckt med att EU exportrutan fanns ikryssad och ta alla värden på EU kunder för att slippa fler kryss som gör samma sak???

Tar tillbaka... det står på supportsidan:

Den försäljning som kommer med på rapporten är de fakturor som har en markering för Intrastat. Fakturorna ska också ha en markering för Attesterad och artiklarna på fakturorna måste ha en exportkod (8 siffror) och en transaktionstyp angiven. Är en faktura markerad som Makulerad kommer den inte med på rapporten.

DVS:

Fakturor, markera rutan Intrastat.

Fakturan måste vara utskriven /attesterad

Artiklarna som ska med måste ha exportkod OCH transaktionstyp (vanligen 11)

Hej!

OK då är transaktionstyp något som har tillkommit på artikeln i och med den nya rapporten. Då får jag uppdatera artiklarna och hålla tummarna. Tack för inputen 🙂

frågvis2
NY MEDLEM

Jag har fyllt i transaktionstyp och bockat i alla "intrastatrutor". Får fram en Totalsumma på rapport, men varför finns det inte någon lista över

stat.nr, värde, faktura nr mm.  Så som det såg ut före denna uppdateringen.

Hej frågvis2!

Gör så att du tar kontakt med våra kunniga kollegor på supporten så får ni kika tillsammans på varför det blir så hos dig och så hjälper vi dig i den kanalen istället. Vad jag förstår så är det olika inställningar beroende på vilken programstorlek man arbetar i och om det gäller in- eller utförsel. 

Välkommen att kontakta supporten

//Tinna