Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
Visma Administration, Fakturering & Förening
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Ingående saldo momsrapport

Ska göra momskontroll för första kvartalet detta året.
Tog över bokföringen från en annan person nu vid årsskiftet så har inga verifikationer från 2016, endast manuellt införd IB detta året.
Får nu ett ingående saldo på momskontrollen på 10.000 kr, men ingen avvikelse. Dessa låg som IB nu 2017 på 2611. Jag gjorde en momsrapport för nov -dec 2016, som bokfördes  i feb 2017. Detta borde ju ha lagts in i dec 2016 i rätt period inser jag nu för sent.
Kan jag ändå göra momsrapporten och tro att det ingående saldot försvinner till nästa period? Vet inte hur jag ska få bort det, eftersom jag inte har något att kontera bort det emot. Tacksam för hjälp!

Med vänlig hälsning Rebecca

3 SVAR 3
Davor P1
CHAMPION

Om du gör en korrigering av dina IB bör du få rätt på det.

Sen får du prata med den som hållit i bokföringen under 2016 att göra en korrigering för 2016.

När 2016 är helt klar får du ännu en gång läsa in IB.

Be personen som skött bokföringen ge dig en SIE4 fil så har du alla gamla uppgifter och kan läsa in dessa för 2016.

Davor P
Fd medlem
Inte tillämpbar

Eller tror du som de på Visma support trodde att detta problemet skulle fösvinna efter nästa momsrapport? Utan att jag ändrar IB:et? 2016 är nu inlämnat till revisorn.
Mvh Rebecca
Fd medlem
Inte tillämpbar

Per den sista december (och som IB första januari 2017) skall 2641 och 2611 vara nollade och diffen ska ligga på 2650 (eller på 1650) så är det så att det ligger siffror på 2650/1650 och 10' på 2611, är det så att den missats att läggas upp där. Om du tittar på den momsredovisning den tidigare personen gjort för sista kvartalet, hur ser det ut då? Det måste ju finnas en kopia av momsredovisningen som skickades till SKV, eller??

Jag ber om ursäkt om jag låter grinig nu, men du måste ställa kravet på den tidigare personen att lämna ifrån sig papper så att du kan förstå vad som gjorts tidigare. Och ett av kraven är att momsrapporterna kopierats och att du får dem i din hand.

Du borde också begära att få en fullständig uppsättning av både balans- och resultatrapporten per sista december 2016 (avstämda och klara), så du kan följa vad som gjorts sista kvartalet.

Lycka till!

//L