Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
Visma Administration, Fakturering & Förening
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
Highlighted
NY MEDLEM

Installationsprogrammet vill att jag avinstallerar SQL Server men det går inte

(uppdaterad av Tinna Gunnarsson MODERATOR ‎2020-09-25 08:18 )

Hej, jag har en ny dator och försöker installera om Visma Administration 2000. Jag får då meddelande enligt nedan. Problemet är att när jag går till kontrollpanelen och försöker avinstallera SQL Server 2014 så går det inte. Jag är såvitt jag vet administratör på datorn, jag har köpt datorn och har inte haft någon som begränsar rättigheterna.  Jag har googlat och såg att man kunde få ut en loggfil på avinstallationen, jag försöker klippa in den också. Tydligen ska det komma upp en ruta där man får kryssa i vilka tjänster man vill avinstallera, men jag får bara upp en meddelanderuta som säger att åtgärden inte kunde genomföras. Tacksam för förslag, för just nu går det ju inte att köra Visma Administration på den här datorn. 

Tjänsten SQL Server kunde inte startas om
1-12-1
  Tjänsten SQL Server var avstängd och det gick inte att återstarta den.
  Lösning

Avinstallera SQL Server genom att gå till Kontrollpanelen och välja Lägg till/ta bort program. På nyare operativsystem väljer du Program och funktioner. Starta sedan om datorn och installera Visma Administration på nytt.

--------------

Loggfilen: 

Overall summary:
Final result: Failed: see details below
Exit code (Decimal): -2146233088
Exit facility code: 19
Exit error code: 5376
Exit message: Failed to retrieve data for this request.
Start time: 2020-09-24 16:52:31
End time: 2020-09-24 16:53:07
Requested action: Uninstall
Exception help link: http://go.microsoft.com/fwlink?LinkId=20476&ProdName=Microsoft+SQL+Server&Evtsrc=setup.rll&EvtID=500...

Machine Properties:
Machine name: LAPTOP-7D5ANEN1
Machine processor count: 8
OS version: Windows 8
OS service pack:
OS region: Sverige
OS language: svenska (Sverige)
OS architecture: x64
Process architecture: 64 Bit
OS clustered: No

Package properties:
Description: Microsoft SQL Server 2014
ProductName: SQL Server 2014
Type: RTM
Version: 12
SPLevel: 0
Installation edition:

User Input Settings:
ACTION: Uninstall
CONFIGURATIONFILE:
ENU: false
FEATURES:
HELP: false
IACCEPTSQLSERVERLICENSETERMS: false
INDICATEPROGRESS: false
INSTANCEID: <empty>
INSTANCENAME: <empty>
QUIET: false
QUIETSIMPLE: false
UIMODE: Normal
X86: false

Configuration file: C:\Program Files\Microsoft SQL Server\120\Setup Bootstrap\Log\20200924_165231\ConfigurationFile.ini

Rules with failures:

Global rules:

There are no scenario-specific rules.

Rules report file: The rule result report file is not available.

Exception summary:
The following is an exception stack listing the exceptions in outermost to innermost order
Inner exceptions are being indented

Exception type: Microsoft.SqlServer.Management.Sdk.Sfc.EnumeratorException
Failed to retrieve data for this request.
HResult : 0x80131500
Data:
HelpLink.ProdName = Microsoft SQL Server
HelpLink.BaseHelpUrl = http://go.microsoft.com/fwlink
HelpLink.LinkId = 20476
HelpLink.EvtType = 0x48BB60BC@0xBB814387
DisableWatson = true
Stack:
vid Microsoft.SqlServer.Management.Sdk.Sfc.Enumerator.Process(Object connectionInfo, Request request)
vid Microsoft.SqlServer.Chainer.Infrastructure.SqlDiscoveryDatastoreInterface.ProcessDTbl(DataTable dt, Int32 level)
vid Microsoft.SqlServer.Chainer.Infrastructure.SqlDiscoveryDatastoreInterface.ProcessDTbl(DataTable dt, Int32 level)
vid Microsoft.SqlServer.Chainer.Infrastructure.SqlDiscoveryDatastoreInterface.CollectSqlDiscoveryData(String machineName)
vid Microsoft.SqlServer.Chainer.Infrastructure.SqlDiscoveryDatastoreInterface.CollectDiscoveryData(String machineName)
vid Microsoft.SqlServer.Chainer.Infrastructure.SqlDiscoveryDatastoreInterface.LoadData(IEnumerable`1 machineNames, String discoveryDocRootPath, String clusterDiscoveryDocRootPath)
vid Microsoft.SqlServer.Configuration.SetupExtension.RunDiscoveryAction.ExecuteAction(String actionId)
vid Microsoft.SqlServer.Chainer.Infrastructure.Action.Execute(String actionId, TextWriter errorStream)
vid Microsoft.SqlServer.Setup.Chainer.Workflow.ActionInvocation.<>c__DisplayClasse.<ExecuteActionWithRetryHelper>b__b()
vid Microsoft.SqlServer.Setup.Chainer.Workflow.ActionInvocation.ExecuteActionHelper(ActionWorker workerDelegate)
Inner exception type: Microsoft.SqlServer.Configuration.Sco.ScoException
Det gjordes ett försök att utföra en åtgärd som saknades behörighet för.
HResult : 0x84bb0001
FacilityCode : 1211 (4bb)
ErrorCode : 1 (0001)
Data:
WatsonData = HKEY_LOCAL_MACHINE@SOFTWARE\Microsoft\Microsoft SQL Server\MSSQL12.VISMA\Setup
Stack:
vid Microsoft.SqlServer.Configuration.Sco.InternalRegistryKey.OpenSubKey(String subkey, RegistryAccess requestedAccess)
vid Microsoft.SqlServer.Discovery.DiscoveryUtils.GetLocalMachineSubKey(ServiceContainer ctx, String machineName, RegistryView regView, String regPath, RegistryAccess registryAccess)
vid Microsoft.SqlServer.Discovery.DiscoveryEnumObject.GetInstanceMapObject(String machineName, RegistryView registryView, String instanceId, String instanceName, String instanceType, String instanceSuffix, UpgradedInstanceStateEnum instanceState)
vid Microsoft.SqlServer.Discovery.DiscoveryEnumObject.GetInstanceMapCollectionInHive(String machineName, RegistryView regView, List`1 subKeys)
vid Microsoft.SqlServer.Discovery.DiscoveryEnumObject.GetInstanceMapCollection()
vid Microsoft.SqlServer.Discovery.Instance.GetData(EnumResult erParent)
vid Microsoft.SqlServer.Management.Sdk.Sfc.Environment.GetData()
vid Microsoft.SqlServer.Management.Sdk.Sfc.Environment.GetData(Request req, Object ci)
vid Microsoft.SqlServer.Management.Sdk.Sfc.Enumerator.GetData(Object connectionInfo, Request request)
vid Microsoft.SqlServer.Management.Sdk.Sfc.Enumerator.Process(Object connectionInfo, Request request)
Inner exception type: System.UnauthorizedAccessException
Det gjordes ett försök att utföra en åtgärd som saknades behörighet för.
HResult : 0x80070005
Stack:
vid Microsoft.SqlServer.Configuration.Sco.InternalRegistryKey.OpenSubKey(String subkey, RegistryAccess requestedAccess)

4 SVAR 4
Highlighted
NY MEDLEM

Svar: Installationsprogrammet vill att jag avinstallerar SQL Server men det går inte Administration

Frågeställaren här, jag kan tillägga att jag installerade min nya dator med programmet PCMover som kopierat över allt från den gamla datorn, jag vet inte om det kan ha orsakat något. Det fungerade mestadels förvånansvärt bra i övrigt.  I värsta fall får jag väl behålla den gamla datorn som en "Visma Administration-dator". 

Highlighted

Re: Svar: Installationsprogrammet vill att jag avinstallerar SQL Server men det går inte Administ...

Hej Benny,

Gör så att du tar kontakt med mina kollegor på supporten så kan vi koppla upp och kontrollera vad det är som krånglar för dig. Klart du ska kunna köra Administration på din nya dator - det löser vi. 

Välkommen att höra av dig!

Tinna

Highlighted
CHAMPION

Svar: Installationsprogrammet vill att jag avinstallerar SQL Server men det går inte Administration

Hej,

Om du INTE kontaktat supporten kan du prova göra följande:

Börja med att ta en backup av datorn INNAN NÅGOT ANNAT görs med datorn. Om allt går åt skogen har du fortfarande möjlighet att återställa till föregående läge på datorn.....

Databaser går inte att kopiera "rakt av" mellan datorer. Min rekommendation är att du installerar om Visma helt och hållet på den nya datorn.

Från den gamla datorn gör du en säkerhetskopia på alla företag SAMT systemsäkerhetskopia.

Avinstallera Administration från nya datorn. Detta bör även medföra att SQL databasen avinstalelras på köpet.

Stäng av datorn helt, inte omstart

Starta in datorn

Installera Visma Administration

Läs först in systemsäkerhetskopian och därefter övriga företags säkerhetskopior. Har du många företag kan du prova starta upp med ett företag och kontrollera att allt fungerar normalt. Skriv även ut en gammal faktura för att se så att skrivarinställningarna och övriga inställningar som gäller alla företag har installerats rätt.

Hoppas att detta gör att du kommer vidare.

//Davor P

Highlighted
NY MEDLEM

Hej David, tack för bra svar! Jag gjorde ungefär som du skrev i första vändan när jag upptäckte att det inte fungerade. Men det är möjligt att jag inte avinstallerade (och startade om) innan jag försökte ominstallera. Jag ska testa det!