Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Installera från USB kopia

Hej,
Min Bokföringshjälp har inte möjlighet att komma till mitt kontor och arbeta så jag tog ut mina 2 bolag som säkerhetskopior på USB minne.
Hon har installerat dem på sin dator (hon har också SPCS 500).
Nu när jag lägger tillbaka filerna från hennes dator läggs de upp som nya bolag i min dator. (Krånglig förklaring kanske) 🙂
Jag skulle ju vilja att filerna som hon arbetat med ska läggas tillbaks i mina vanliga bolag till nästa gång.

Vad gör jag för fel och finns det kanske något smidigare sätt?

Tack på förhand!
Fredrik

 

Den här frågans innehåll har verifierats och uppdaterats av Visma Spcs 22-05-17

3 SVAR 3
Fd medlem
Inte tillämpbar

Du kan hämta in sie filen från hennes körning och sedan plocka ut de verifikat hon lagt till nu.
Det är en omständlig procedur och du får då inte med något ur eventuell reskontra, kund eller lev.

Det smidigaste och säkraste är att du jobbar vidare i den säkerhetskopia hon skickat till dig, den innehåller all info du behöver och VISMA -programmet bygger på det sättet att kommunicera redovisningen mellan flera användare 

Mikael

Om det är en säkerhetsbackup som du fått går det inte att separera filerna.

Om det är en sie 4 fil så kan du först radera den aktuella året och sedan importera detta från filen som du fått från din bokföringshjälp. Låter kanske krångligare än vad det är.

Du kan också göra så här om det är en säkerhetskopia som du fått.

1. Ta en säkerhetskopia på ditt eget system först.
2. Läs in den erhållna backupen som bokföringshjälpen har lämnat till dig.
3. Exportera ut hela verifikationsserien till som sie 4 fil. OBS! om det är två år som ändras måste du ta kopia       på varje år för sig.
4. Lägg tillbaka den säkerhetskopia som du själv tog enligt punkt 1
5. Radera de bokföringen för respektive år.  Detta gör du i arkiv menyn under bokföringsår.
6. Skapa sedan ett nytt bokföringsår för de år som du tagit bort.
7. Kontrollera så att allt verkar korrekt.
8. Allt är nu klart. Phuu!


Problem så får du återkomma, så kan jag guida dig ytterligarer.
Tomas Tobiasson
Angamato Ekonomikonsult AB
Annelie Engvall
ANSTÄLLD

Hej Fredrik!

Är det endast bokföringen som ska flyttas mellan er så går det att flytta SIE-fil. Det är en fil med din bokföring. Då är det endast verifikationerna som du importerar in.  
Arkiv - Import - Verifikationer. Det är viktigt att din revisor endast skickar de verifikationerna som ska importeras in, annars kan det bli dubbelt.

Det fungerar även att göra så som ni gör idag, flyttar säkerhetskopior mellan programmen. 
När du får säkerhetskopian så väljer du Arkiv - Säkerhetskopiering - Installera från säkerhetskopia, och då läggs det upp ett nytt företag. Det går att radera företag om det blir många.
Det gör du under Arkiv - Företagsunderhåll - Radera företag.

Ha en bra dag!

/Annelie