Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
Visma Administration, Fakturering & Förening
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
Highlighted
NY MEDLEM

Intern representation eller konferens?

Hej!

Vi har haft en arbetsplatsträff som varade 12-17 och inleddes med en lunch. Det innebär ju att den inte når upp till skatteverkets tumregel på 6h för att klassificeras som konferens. Mötet syftade till att gå igenom arbetsrutiner och öka kunskapen hos de anställda inom vissa områden för att i slutändan inbringa högre intäkter. På fakturan är allt, konferenslokal, lunch, fika samt vatten specificerat men det är 25% moms på respektive post eftersom det är ett konferensarrangemang.

Går det att bokföra det som konferens även om det inte når upp till 6h men uppfyller övriga krav om syftet med mötet?
Går det att se det som en personalutbildning, och vad gäller i sånt fall när det gäller bokföringen till skillnad mot konferens?

Eftersom lokal och lättare förtäring blir avdragsgillt oavsett om det kan anses som en konferens eller inte så var jag inne på att ta det säkra före det osäkra och bokföra lunchen som intern representation och resterande som övriga personalkostnader men då dök det upp en ny fråga. Nämligen vilket momsbelopp jag kan dra av, blir det 25% (samma momssats som på fakturan) av 200kr/per person eller 12% (som det normalt är på restaurangbesök) av 200kr/person?

Har ni något annat förslag på hur jag lämpligast bokför den här typen av möten/konferenser mottages det tacksamt!

Tack på förhand.
1 SVAR 1
NY MEDLEM

Re: Intern representation eller konferens?

Eftersom -  "Mötet syftade till att gå igenom arbetsrutiner och öka kunskapen hos de anställda inom vissa områden... " hade jag bokfört det som utbildning ko 7610 och maten med den på fakturan debiterade momsen. Di kan också återkomma till leverantören av mat och be dem fakturera "rätt" moms på ny faktura.