Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Jan Wester
UTFORSKARE

E-posta flera fakturor samtidigt

Hej!

Tänk vad skönt det skulle vara att i listan för kundfakturor kunna klicka i alla man vill skicka faktura till och sen klicka på ikonen skicka e-post.

Efter varje gång jag haft datorn nere i gårdsbutiken har jag ett tiotal kunder jag vill e-posta faktura till. Det skulle spara många klick om man kunde göra som ovan.

Mvh
/Janne Wester

5 SVAR 5
Anna Svensson
CONTENT PRODUCER

Hej Janne!

Detta fungerar om du har gjort inställningar på kunderna att de ska få sina fakturor på e-post.
Det ställer du in under Försäljning - Kunder, aktuell kund, fliken 3. Sms/e-post. Sätt en markering i rutan Faktura vid Skicka dokument via e-post.

När du sen är i arbetsfönstret för kundfakturor kan du välja Skriv ut - Fakturor. Då skrivs alla outskrivna fakturor ut och du kan välja om de ska skrivas ut till e-post. De kunder som inte har en e-postadress inlagd får du upp så att du kan skriva ut på papper om du hellre vill det.

Om du har outskrivna fakturor som du inte vill skicka iväg än, kan du sätta en markering i Ej klar inne på fakturan.

Hoppas att detta kan funka för dig!
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~
Jan Wester
UTFORSKARE

Tackar!

Men kan man göra det som en generell företagsinställning så man slipper ändra på varje kund? Våra kunder är många och små och det är alltid ett gäng nya kunder varje gång man ska köra iväg fakturor.

Sen har jag förstått (genom en annan tråd här på forumet) att det ändå inte är aktuellt eftersom man inte har möjligheten att välja en förvald rubrik och text på fakturorna. Det kan ju inte gärna stå som det gör nu Rubrik: Faktura xxxxxx och brödtext : Bifogar faktura xxxxx. Vem öppnar ett sånt mail idag med så mycket spam?

Riktigt fint blir det om man bara kan bocka för ett antal fakturor och sen trycka på MAILA. Och att man känner sig trygg med rubrik och text som kunderna får.

Tack ändå för hjälpen
/Janne

Hej igen!

Tyvärr finns det ingen generell företagsinställning för att ställa in att kunderna ska ta emot fakturor via e-post. Jag tar detta med mig som en synpunkt till vår utvecklingsavdelning.

Precis som du skriver så pågår en diskussion om förvald rubrik, och jag såg att du redan varit inne och kommenterat detta. 🙂

/Anna
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~
Anna Svensson
CONTENT PRODUCER

Oj förlåt.
Kikade lite till, och det finns en massuppdatering du kan göra i kundregistret för att ställa in att alla eller många befintliga kunder ska få sin faktura via e-post.

Om du går in under Försäljning - Kunder och markerar de kunder du vill ändra på. Antingen direkt i markeringsrutan eller att du använder Markeringshjälpen eller Markera alla som du hittar i kommandomenyn.

Klicka sen på Massuppdatera. På fliken 2. Sms/e-post kan du markera rutan Lås upp till höger om Faktura och se till att rutan Faktura får en markering.



Därefter klickar du på OK så kommer alla markerade kunder ha denna inställning.

Jag tar vidare att det ska gå att ställa in som ett defaultvärde på nyskapade kunder.

/Anna
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~
Anna Svensson
CONTENT PRODUCER

Hej!

Vill uppdatera den här tråden lite.

I version 2014.0 finns funktionen att ställa in att nya kunder ska ta emot fakturor via e-post och också möjligheten att ändra e-posttexten.

/Anna
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~