Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Eva-Lotta1
MEDLEM

Kan man ta bort kvittning på journalförda fakturor?

Jag gjorde en faktura som blev fel så jag gjorde en kreditfaktura på den och så kvittade jag ut dom i vårat system så det blev nollat men nu har kunden kvittat krediten med andra fakturor. 

Kunden kan inte ändra i sitt system för dom skickar bara filer så fixar systemet det själv.

Men hur gör jag för att det ska bli rätt hos mig?

 

Innehållet i denna tråd är verifierat och uppdaterat av Visma Spcs 221128

1 SVAR 1
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej Eva-Lotta1!

Först och främst vill jag hälsa dig lite extra välkommen som forummedlem. Härligt att du vill vara med oss även i denna kanalen. 

 

Om du inte har journalfört kvittningen med en inbetalningsjournal utan endast med en fakturajournal så går det bra att ångra kvittningen i Visma Administration. Gå in på en av fakturorna och Flik 4 Spårning. Ståll dig på den långa betalraden och välj att Radera med hjälp av soptunnan lite högre upp på menyraden. OBS! Detta behöver du göra både på debet och kreitfakturan.

Är det så att du redan har journalfört med en inbetalningsjournal så fungerar inte detta.

När du har skrivit ut en inbetalningsjournal så innebär det att du har talat om för ditt bokföringsprogram att fakturorna som du kvittat ska bokföras som kvittade/slutbetalda och att de därmed är färdigbehandlade. Önskar du få detta ogjort så finns det 2 vägar att gå.

Den ena är att du läser tillbaka en säkerhetskopia tagen innan du skrev ut inbetalningsjournalen. Tänk då på att allt du gjort sedan du tog säkerhetskopian kommer att gå förlorat. 

Nästa alternativ är att du skapar nya kundfakturor av omvänd typ som ursprungsfakturorna och kvittar även dessa mot varandra. Efter det är du på noll och får sedan skapa om dina fakturor och göra de eventuella betalningar som ska göras.  

 

Jag håller tummarna för att du endast har skrivit fakturajournalen. 

Ha en fin dag!

Tinna