Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
Visma Administration, Fakturering & Förening
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
Highlighted
NY MEDLEM

Kontera inköp av verktyg och tillbehör av mindre summor - Visma Administration

Hej 
jag skulle behöva få lite tips om hur man bäst konterar inköp av gängtappar och mindre verktyg med diverse tillbehör såsom sliprondeller osv? Jag har lagt det på 5410 men nu när jag går igenom balansrapporterna ser jag att det kontot är belastat med 70% högre belopp hittills i år än jämförelsevis förra året. Jag har knappt vart här ett år och har försökt vara konsekvent med konteringen enligt min företrädare men här lyckas jag inte riktigt hitta vad vi har gjort olika...
5 SVAR 5

Re: Kontera inköp av verktyg och tillbehör av mindre summor - Visma Administration

Hej!
Tycker du skall föra om detta till konto 5460 -förbrukningsmaterial istället. Höga kostnader som förbrukningsinventarier brukar dra till sig blickar från skatteverket. som brukar titta på sånt.

Hur konterade du det förra året. Har du konterat på samma sätt? Kan vara orsaken till höjningen med 70%.

Tomas Tobiasson
NY MEDLEM

Re: Kontera inköp av verktyg och tillbehör av mindre summor - Visma Administration

hej igen
Tack för svar. Jag började precis i slutet på förra året så därför har jag inte lika stor koll men tycker att jag hela tiden kollat av med min företrädare hur hon gjort därför blev jag lite konfundersam och tänkte att hon kanske lagt såna här inköp på 5500 men det ser det inte ut som..så företaget ser även ut att ha ökat den sortens inköp...jag körde en kontoanalys igår em eller började gå igenom den och hittade lite som jag kan boka om så jag tänkte börja där. Men när använder man 5410?

Hej!
Jag tycker egentligen inte att du skall stirra dig blind på vad din företrädare har gjort. Det är viktigt att man själv sätter standarden på hur saker skall konteras. Det gör du enklast genom att upprätta en konterings instruktioner  för företaget. Du skriver ner hur olika saker skall konterar. Sedan så använder du och andra personer samma konterings instruktioner varje gång och år efter år. Detta är något som inte behöver vara komplett första dagen. Men genom att skriva ner det löpande så får man till det i slutet. Gör så här bland våra klienter och det är mycket uppskattat både av dem och deras på skrivande revisorer.

Du frågar också om  när man använder konto 5410 Förbrukningsinventarier. Det använder jag om vi köper in rena inventarier som har en kortare livslängd än tre år. Det används också om jag köper in inventarier till ett lägre värde, där jag väljer att kostnadsföra det hel redan första året. Enligt skatteverkets regler så är det tillåtet att kostnadsföra inventarier upp till ett värde om högst 22 400 kr(2017). Här man ta ett beslut inom företaget om vilket belopp som är rimligt hos er. Tycker i princip att resultat och storleken på företagets egna kapital får avgöra. Har klienter som har satt gränsen för direktavskrivning till 5000 kr t.e.x. Orsaken är att det annars kan uppkomma förlust och likvidationsplikt kan uppkomma för bolaget.  Viktigt är dock att man inte tillämpar en princip idag och en annan i morgon. Självklart tar du in det som bestäms i konterings instruktionerna.

Lycka till!
Tomas Tobiasson
Angamato Ekonomikonsult AB
Tel 0770-33 99 25.
NY MEDLEM

Tusen tack för svar då är jag på rätt spår iaf:-)
Mvh Jessica 

Det var så lite så. Känner du dig osäker är det bara att höra av sig igen
Tomas Tobiasson
Angamato Ekonomikonsult AB
Tel 0770-33 99 25