Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Daavvan
UTFORSKARE

Kontera underartiklar i paketartikel

Hej.

 

Jag försöker förstå om och i så fall hur jag kan kontera paketartikeln utifrån vad den innehåller.

Jag vill i detta fallet inte att själva paketartikeln ska konteras utan endast artiklarna i paketet som i följande exempel:

Benämning Antal Pris Konto
Paket 1 1 st 100.000 kr  
Artikel 1 100 st 80.000 kr 3041
Artikel 2 50 st 20.000 kr 3051

 

Den här frågans innehåll har verifierats och uppdaterats av Visma Spcs 22-10-10

6 SVAR 6
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej David!

Om du inte lägger någon konteringskod på huvudartikeln så tänker jag mig att det ska fungera som du önskar. I Visma Administrations hjälpavsnitt Arbeta med paketartiklar kan du läsa mer under stycket kontering av paketartiklar. Testa gärna i Övningsbolaget om du inte vill prova i ditt skarpa bolag. 

Ha en fin dag! /Tinna

Jag har följt den instruktionen och låtit bli att kontera paketartikeln men det lägger sig ändå som om det finns något förinställt konto, i mitt fall på konto 3051. 

Hej David,

Kolla vilken version av programmet du har installerad, jag provade i version 2021.0 och får det att fungera. Dubbelkolla även att du verkligen har tomt i fältet kontkod - fliken huvuduppgifter på huvudartikeln och om du testar i Övningsbolaget så ta gärna en helt ny faktura om du provat fram och tillbaka några gånger. När jag har testat har jag förhandsgranskat en fakturajournal där jag i utskriftsdialogen valde att markera detaljerat bokföringsunderlag. 

Prova igen så håller jag tummarna för att det slår igenom som du önskar. /Tinna 

 

Jag hade inte senaste versionen så jag uppdaterade till 2021.0 och provade men jag får dessvärre samma problem?!

paketartikel på faktura.pngpaketartikel.png

Jag provade i övningsbolaget och bokförde som vanligt och först DÄR får man fördelningen 😀 Undrar jag bara (men det kanske står i den skrivna hjälpen?) hur den fördelar dessa kostnader?

Hej David! 

Funderat lite på varför det inte fungera som du önskar i ditt eget bolag men i Övningsbolaget och jag har landat i att det måste nästan saknas ett försäljningskonto eller liknade i din artikelkontering och det är säkert därför programmet plockar 3051 på alla artiklarna. Gå in under Arkiv - InställningarFöretagsinställningar - Kontonummer och säkerställ att det ser korrekt ut - du kan alltid jämföra med Övningsbolaget :).

 

Vad gäller din andra fråga så fungerar det såhär:

När du gör ett inköp av en artikel så konteras inköpet enligt den artikelkontering som du har på din artikel. Så när du köper in underartiklarna, som ingår i din paketartikel, så löser det sig fördelningen själv genom att du lägger in de artiklar du köpt in på din leverantörsfaktura och då konteras det enigt konteringskoden som finns på artikeln i fråga. 

 

Hoppas du får det att fungera nu men annars är du alltid välkommen att höra av dig! /Tinna