Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
Visma Administration, Fakturering & Förening
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
Ulrika Bergsten
NY MEDLEM

Kontering av ingående saldo vid ny start av bokföringsprogram

(uppdaterad av Tinna Gunnarsson MODERATOR ‎2020-01-28 13:46 )

Jag behöver hjälp med hur jag "nollställer" ingående saldo. Föreningen bytte bokföringsprogram och jag la in ingående saldo enligt bokslutet 2014 och nu har jag problem med att låsa 2015 pga detta - hur konterar jag då?

3 SVAR 3
Kalle Lindblad
ANSTÄLLD

Re: Kontering av ingående saldo vid ny start av bokföringsprogram - Visma Förening

Hej Ulrika!

Under avsnittet Bokföring och knappen Ingående balans uppe till vänster kommer du åt den ingående balansen, dessa fält är dessutom redigerbara. Tänk på att efter gjorda förändringar uppdatera mellan respektive bokföringsår, det gör du genom kommandot Överför UB från föregående år i det senare året.

Tack för ditt inlägg!
Ulrika Bergsten
NY MEDLEM

Re: Kontering av ingående saldo vid ny start av bokföringsprogram - Visma Förening

Men mitt problem är ju att jag inte kan föra över från föregående år - som det är nu kan jag inte låsa år 2015 för att ingående saldo inte är konterat mot något annat konto - såsom "från föregående år". Hur gör man då?
Kanske svårt att förstå vad jag menar - men om man går från kassabok till visma förening - hur gör man när man startar - det finns ju pengar sedan tidigare så man startar ju inte på noll.
Hoppas någon kan hjälpa mig med detta!
Det finns ju något som heter OBS konto - kan det användas?

Hälsningar Ulrika
Kalle Lindblad
ANSTÄLLD

Felmeddelandet lyder: Summa ingående balans är inte noll vid låsning av året. Balanserna är ifyllda manuellt och vi ser att det bara är ifyllt summor på tillgångskontona vilket gör att det inte balanserar. Summorna på Tillgångar och Skulder/Eget kapital ska bli 0 tillsammans. Justerar detta under ingående balans så kommer vi förbi felmeddelandet och kan låsa året.