Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Olle A
MEDLEM

Bokföra tryckkostnad av ett kompendium

Jag sammanställde ett kompendium 2015 som används bl.a. på universitet vid utbildning av högskoleingenjörer. Nu har jag låtit trycka 200 ex av kompendiet och har redan sålt hälften. Ska jag debitera 4010 och 2641 samt kreditera 2440 när jag fått fakturan från tryckeriet? Eller ska jag använda ett annat kostnadskonto? Behöver jag använda konto 1400 och i så fall vilket är motkontot? Hur bokför jag de sju exemplar av kompendiet som jag skickat till universitetsbiblioteken som pliktexemplar?

Olle A

Olle A
2 SVAR 2
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Tack för din fråga. Jag skulle säga att du bör bokföra det mot ett 40XX konto ja, eftersom det blir din varukostnad. Du behöver inte bokföra upp det som ett lager förrän i bokslutet när du skall göra en inventering och om du då har varor kvar, och det är först då som du använder konto 1400. Motkonto blir ett 49XX konto. 

 

De kompendium du skickat som pliktexemplar behöver du inte separera från 4010 mot ett annat konto om du inte vill, men du kan lägga det mot ett 6XXX konto för att separera och visa att detta inte säljs vidare. Tex konto 6150 Trycksaker kan funka till detta, eller 6992 Övriga externa kostnader. 

 

Ha det fint!

Josefine

Stort tack!

Olle A

Olle A