Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Konteringsmall VMB i Administration

Hej, skall göra en konteringsmall för VMB och har suttit och läst här på forumet. Har gjort en men är osäker på om den ger en rättvisande bild av försäljningen.

Mallen ser ut så här:
1930{Total}
3020-{Total}
3028({Total}-{Belopp})
3030-({Total}-{Belopp})*0,80
2616-({Total}-{Belopp})*0,20

Är detta rätt eller skall 3028 anges i kredit och 3030 i debet?

Beräknat på inköp 500 kr försäljning 1000 blir det följande värde med ovanstående mall
1930 debet 1000
3020 kredit 1000
3028 debet 500
3030 kredit 400
2616 kredit 100
Detta ger en bokförd "omsättning" på 900 kr

Det känns rätt. Konto 3030 är kopplat till kod 07 på momsrapport
2616 är kopplad till kod 30. Skall detta ändras till kod 10?

7 SVAR 7
Fd medlem
Inte tillämpbar

Nej, det är fel tyvärr. på 1000 kr i vinst skall du få 200 kr i utgående moms.
I Björn Lundéns bok finns bra konterings exempel:

1930  3000 kr debet
3211  3000 kr kredit
1465  2000 kr kredit (boka av VM-lagret du köpt in tidigare, 1930 2000 kredit 1465 2000 debet)
4211  2000 kr debet (varukostnaden)
3210  1000 kr debet beskattningsunderlag VM-varor
3208  1000 kr kredit Pos VM normal metod omföringskonto
3208    200 kr debet
2616    200 kr kredit (se till att momsrapporten hänger med på 3208 och 2616 25% på 800 = 200 kr
Exempel tagen ur Björn Lundens bok sid 347 sextonde uppl. (inte den senaste men den har nog inte ändrats. Jag rekommenderar Björn Lundéns e-bok (bokföring) som har ett bra pris och hänger med dig var du än går, du loggar bara in dig.

Obs att det finns en klumpmetod också om det inte går att hålla isär varorna styckvis.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Men vinsten i mitt ex är 500. Inköp 500 säljs för 1000 = 500kr i vinst = 100kr i moms
Fd medlem
Inte tillämpbar

Siffrorna är ett exempel. Konteringen visar hur Björn Lundén information bokar hela proceduren, inkl. inköp och för att få momsrapporten att fungera. Viktigt i normalmetoden är nettot får inte bli minus på någon av varorna. I deras bok står lite mera också, försök att skaffa den. De går att låna på biblioteken också.
Jag läste att du hade en vinst på 1000 kr. Hoppas mitt svar inte gjorde dig förvirrad. 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Ok jo jag har den redan som ebok. Men jag ville bara får konteringsmallen i Visma att bli rätt därav frågor om % satser, momskoder mm . Kanske någon annan har kolla på om denna konteringsmall är korrekt?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Bra, jag använder inte konteringsmallarna själv så jag skall nog inte svara på hur mallarna fungerar.
Lycka till och hoppas någon annan kan hjälpa dig.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Elvyre,

Tycker nog det ser ut som du tänkt rätt.
( Att införa bortbokning mot lager som i Leifs exempel från Lundén kan ha värde om du har stort kapital bundet i lagret och har behov av att avrapportera mot ex.vis finansiär. Och om det inte är på kommission du säljer o alltså inte inköpt lagret. Nöjer du dig med att inventera lagervärdet så är enkelhet alltid ett bra rättesnöre. Ser inte heller nödvändigheten av att både debitera o kreditera Postitiv VMB som i Lundéns ex. där han använt 3208 och du 3030.  Som sagt , uttrycket "make it simple stupid" är bra. )

För att saldot på 2616 skall hamna på rätt ställe i momsrapporten så förstår jag det som att du bör ändra momskoden till kod 10.  Att den står i 30 är sannolikt ett eftersläpande av Visma då detta konto tidigare var benämnt  "Ber. moms på import från utland". V isma har aldrig varit särskilt exakta i att på detaljnivå följa BFN:s  benämningar i BAS-planen.

Lägg upp konteringsmallen i övningsbolaget och testkör så att du ser att du får ut resultaten som du vill ha det i rdovisningen och momsrapporten. Det viktigaste är ändå att du som använder bokföringen förstår vad du gör. Kontakta supporten om du inte får ut rätt funktioner - det är deras jobb.

Välkomnar om andra medlemmar har synpunkter och idéer och kan utveckla , särskilt kring problematiken att sälja både från lager o kommission.

Lycka till !
Dan
Hellan
MEDLEM

Hur gör jag en faktura i Admin 500 när ett av mina företag handlar med begagnade båtar? Hittar inte. Är det nån inställning som ska göras nånstans??