Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
Visma Administration, Fakturering & Förening
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
NY MEDLEM

Konto 2641 stämmer inte med huvudboken - Administration 200/500/1000/2000

Det är en mindre diff på ca 700 kr och det är juni det gäller (håller på med bokslutsarbete). Hur kan jag på ett smidigt sätt kontrollera vad diffen handlar om?
6 SVAR 6
Highlighted
NY MEDLEM

Re: Konto 2641 stämmer inte med huvudboken - Administration 200/500/1000/2000

Vilken period är det som inte stämmer? Eftersom detta är momskonto brukar det normalt dyka upp varningar i momsrapporterna om att där ligger en diff.

Kör om momskontrollen för den aktuella perioden. Eftersom du har skrivit ut momsrapporten KOMMER du få en avvikelse på grund av detta. Du får även med lite tur fram den ursprungliga diffen på 700 kronor.

Du bör även få en liten fingervisning om vilken verifikation som orsakar felen, både momsrapporten och (förhoppningsvis) de extra 700....

//Davor P
NY MEDLEM

Tack tack, jag testar:)

Hej!
Tror inte att du får hjälp av momsrapporten. Det är mest troligt att du har felet p.g.a. att du lagt till en händelse efter det att du skrivit ut den sista momsrapporten. Eller så hade du ett ingående fel. 

Hittar du inte felet här, hade jag valt den enkla vägen helt enkelt. Det tar både tid och kostar pengar att sitta och leta efter mindre belopp. 700 kr är ändå ganska lite pengar och då hade jag gjort korren vida ett kostnadskonto. Men det här kan man göra en gång och det får inte bli någon vana. 

Tomas

Hmm. kto 2641 är ju ingående moms och det finns det ju, tyvärr, ingen kontrollfunktion på. (Vilket man skull önska)... Frågan är väl också hur du vet att den diffar?

Ja det kan man ju undra. För momsrapporten gör ju ingen kontroll av ingående moms. Men jag tror att det hela ligger i att man bokfört saker på 2641 efter det att man upprättat momsrapporten. 2641 skall ju normalt vara nollat efter moms rapport.
NY MEDLEM

Ta ut ett kontoutdrag på 2641 från juni, men exportera det som en fil till Excel (om det är många verifikat att gå igenom), sedan i Excel kan du söka på summan 700:-.

Om du arbetar med verifikationsserier, ser du direkt ifall du råkat boka fel för då är det bara att ögna igenom verifikationsnumren. Fast det är klart, får man in momsen på annat sätt än enbart via leverantörsfakturor, fungerar inte den metoden, men att söka på summan fungerar ju.

Vad tror du?
Lycka till!

Mvh Lena