Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
Visma Administration, Fakturering & Förening
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
NY MEDLEM

Konto 2995 Inkommande FS - Administration 2000

Finns det någon som är duktig på konto 2995 som används i Visma vid inkommande FS? Jag får olika svar från supporten hela tiden så jag vet varken ut eller in. Ena gången ska alltid 2995 vara noll och nästa gång ska det inte vara det utan det ska löpa på i balansen från år till år. Min revisor frågar hela tiden om detta att det är ett belopp som kvarstår på det kontot och det finns ingen dokumentation att ta fram och ge med vettig förklaring. HJÄLP!!!!
17 SVAR 17
NY MEDLEM

Re: Konto 2995 Inkommande FS - Administration 2000

Inkommande FS? Vad är bokfört?
NY MEDLEM

Har plockat upp alla inkommande FS mot leverantörsfakturor som man ska. Inkommande FS rapporten är noll men jag har ett belopp kvar på konto 2995 trots detta. Ska detta konto vara noll varje månad efter avstämning eller ska det alltid ligga ett belopp kvar där som löper på?
Highlighted

Hej Lena!
Vet inte riktigt vad det speciella kontot står för. Men om du följer baskontoplanen så handlar det om en upplupen kostnad.  Det är något som man bokar upp i boksluten och skall återföras året efter eftersom de redan kostnadsförts i tidigare räkenskapsår. Om du tar en kontoanalys/Huvudbok på kontot från f.g. år så kan du spåra vad som avses. Du bokar sedan bort detta belopp genom att "vända" på föregående års bokning i nästkommande verksamhetsår. Hoppas du hänger med på vad som sker. Förstår inte varför din revisor inte hjälper till. Kanske är det han/hon som upprättade förra årsbokslutet och då borde hjälpt till med återföring av beloppet. Återkom gärna om du vill ha mer förklaringar. 
NY MEDLEM

Jag vet faktiskt de som låter detta rulla med år efter år, utan att föra tillbaka. visst, rätt eller fel men det var en årlig utgift som inte ändrade sig.... 

Men det skall finnas en förteckning i bokslutet. Normalt i bokslutsbilagorna. Men jag upptäcker ofta att det inte finns hos många av våra klienter. Vi brukar då boka bort sådant här mot t.e.x. inköp av varor. Man måste ställa arbete i relation till belopp. Men detta är egentligen fel. Men vad skall man göra om man vill rätta till det en gång för alla och man inte hinner göra en omfattande utredning. Är både teoretiker och praktiker i sådana här lägen. 
NY MEDLEM

Jo, absolut. I det fallet visste vi vad summan var och det var lugnt. Men som sagt, rullar det år efter år, så är lätt att informationen kommer bort. 

Förstår ditt dilemma ang hinna och vilja, och är det externa kunder kan de också ha svårt att förstå x antal nedlagda timmar då tiden går fort vid såna situationer och kan bli lite kostsamma.... 
NY MEDLEM

Hej Tomas!
Tack för ditt svar men jag tror att det är lättare att förstå om man använder detta konto som jag gör dvs alltså man kopplar inkommande FS (inleveranser) till leverantörsfakturor som man plockar upp FS mot i Visma. Detta extra moment finns bara i Visma vad jag vet fungerar inte så i andra system. Så detta är inte en upplupen kostnad.
NY MEDLEM

Ja vi bokar också bort det i bokslutet men det är ju inte rätt för det kan vara stora summor och det påverkar ju resultatet. Det märkliga är att supporten säger olika saker varje gång jag frågar så nu vet jag inte vilket svar som är det korrekta. Och det kan ju endast vara ett som är rätt eller hur? Sen när vi börjar nytt år så uppstår ju samma problem igen. Finns det ingen därute som använder detta med inkommande FS som jag?

Det är inte så märkligt att supporten ger olika svar. De är duktiga på programmen. Men har bristande kunskap i redovisning. Det är därför vi redovisningskonsulter finns.