Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
Visma Administration, Fakturering & Förening
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
Highlighted

Re: Konto 2995 Inkommande FS - Administration 2000

Det där med inkomna följesedlar används i större företag. Det är viktigt när man vill ha stenkoll på resultat Men i mindre företag behöver man inte ha detta. Se K2 regler som kan tillämpas av de flesta. Mitt råd, boka bort saldot mot varuinköp.
NY MEDLEM

Ja det förstår jag att de inte kan svara på bokföringsfrågor men eftersom detta är en "special" i deras program så måste de ju veta hur den funktionen fungerar och vad som påverkas anser jag.
Men det enda som kvarstår är väl att betala för en expertkonsult i frågan genom deras samarbetspartner. Tack alla som svarat på detta.
NY MEDLEM

Kontot är för inkomna följesedlar tanken är att den automatiskt bokas mot lager när man får en vara levererad. Därefter bokas 2995 mot leverantörs skuld alt betalning när fakturan registreras. Leverantörs skuld eller betalning beroende på om fakturerings metoden eller kontant metoden är inställd. Konteringen mot dessa konton sköts normalt sett automatiskt av programvaran. Förutsatt att man konsekvent använder följesedel och leverantörsfaktura modulerna. Skulle man tex bara använda följesedels modulen så blir inte 2995 justerat automatiskt. Jag relaterar till funktioner i Visma administration 2000. Anmärkningsvärt om någon på supporten inte kan ge ett klart svar på detta. HA D Gott.

CONTENT PRODUCER

Hej!

Jag såg att du har skickat in säkerhetskopia till oss för test och hoppas att du har fått svar den vägen från min kollega.

Precis som Mattias säger så ska du kunna stämma av konto 2995 med vad du har på rapporten Skuld inkommande följesedel när du har skrivit ut alla lagerförändringsjournaler. Det är inte ett konto som ska nollas vid bokslut utan detta konto säger egentligen vad har du mottagit i inleveranser med följesedel men inte fått någon leverantörsfaktura för.
Det finns några anledningar till varför det inte skulle stämma, du kan läsa mer om det här: Gör avstämning på kontot Skuld inkomna Följesedlar ».

/Anna
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~
NY MEDLEM

Jag har alltid noll på rapporten inkommande FS så i o med det är ju alla upplockade mot leverantörsskuld. Tolkar ditt svar som då bör även 2995 vara noll? Men trots detta har jag ett belopp på 2995 och det är det beloppet jag försöker utreda. Av dina kollegor har jag då fått olika besked. De har nämnt att det såg ut som valutakurs på FS och leverantörsfaktura diffade och jag har också svarat på det men de har ej återkopplat på det svaret.
NY MEDLEM

Hej. Jag håller med om att konto 2995 kan vara trixigt.

Det finns 2 rapporter på vismaspcs.se att tanka ner och installera. Den heter Skuld följesedlar.... Hämta ner bägge. Det är oxå ganska vanligt att man missar att ta upp följesedlar då och då när man bokar leverantörsfakturor. Installera bägge rapporterna och dra fram en lista på öppna följesedlar. På den ena av rapporterna så kan du välja att ej ta med äldre poster då de sannolikt redan är fakturerade.

OM du har koll på rapportens innehåll så vet du oxå vad det ska vara på det kontot. Du skriver att du har ett belopp både på IB och på UB. Om det nu är så att  balanskontot skall stämma så får du boka manuellt och se till att  det utvisar det som är på rapporten.

Det kan förefalla brutalt men ett balanskonto måste stämma. Boka diffen mot varulagerförändring 4990.

PB

CONTENT PRODUCER

Mkt bra tillägg, tack!
Anna Svensson
CONTENT PRODUCER

Hej igen!

Du kommer bli kontaktad av mina kollegor nästa vecka för att verkligen reda ut detta.
Om det är så att rapporten för Inkommande följesedel är 0 och den ska vara det (läs mer om när det kan bli fel i hjälptexten jag länkade till ovan) så kan du nolla konto 2995.

Under det utfällbara avsnittet Registrera leverantörsfaktura via inkommande följesedel i Registrera leverantörsfaktura »  beskrivs hur det är tänkt att fungera om man använder sig av inkommande följesedel, något som absolut inte är tvunget. Det gå lika bra att registrera in varor via Leverantörsfakturan eller Manuell inleverans.
/Anna
Anna Svensson