Finns det någon som är duktig på konto 2995 som används i Visma vid inkommande FS? Jag får olika svar från supporten hela tiden så jag vet varken ut eller in. Ena gången ska alltid 2995 vara noll och nästa gång ska det inte vara det utan det ska löpa på i balansen från år till år. Min revisor frågar hela tiden om detta att det är ett belopp som kvarstår på det kontot och det finns ingen dokumentation att ta fram och ge med vettig förklaring. HJÄLP!!!!
Kontot är för inkomna följesedlar tanken är att den automatiskt bokas mot lager när man får en vara levererad. Därefter bokas 2995 mot leverantörs skuld alt betalning när fakturan registreras. Leverantörs skuld eller betalning beroende på om fakturerings metoden eller kontant metoden är inställd. Konteringen mot dessa konton sköts normalt sett automatiskt av programvaran. Förutsatt att man konsekvent använder följesedel och leverantörsfaktura modulerna. Skulle man tex bara använda följesedels modulen så blir inte 2995 justerat automatiskt. Jag relaterar till funktioner i Visma administration 2000. Anmärkningsvärt om någon på supporten inte kan ge ett klart svar på detta. HA D Gott.
Hej. Jag håller med om att konto 2995 kan vara trixigt.
Det finns 2 rapporter på vismaspcs.se att tanka ner och installera. Den heter Skuld följesedlar.... Hämta ner bägge. Det är oxå ganska vanligt att man missar att ta upp följesedlar då och då när man bokar leverantörsfakturor. Installera bägge rapporterna och dra fram en lista på öppna följesedlar. På den ena av rapporterna så kan du välja att ej ta med äldre poster då de sannolikt redan är fakturerade.
OM du har koll på rapportens innehåll så vet du oxå vad det ska vara på det kontot. Du skriver att du har ett belopp både på IB och på UB. Om det nu är så att balanskontot skall stämma så får du boka manuellt och se till att det utvisar det som är på rapporten.
Det kan förefalla brutalt men ett balanskonto måste stämma. Boka diffen mot varulagerförändring 4990.
PB
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.