Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Konto för periodisering - förändrad hantering

I den senaste versionen av programmet Administration 500 undrar jag om det blir rätt i bokföringen? Tidigare skrev man in interimsfordringskonto på fakturaraden och periodiserade med ett kostnadskonto. I den nya versionen skall man lägga in kostnadskontot på fakturan och sen ange interimsfordingskonto i periodiseringen. När man uppdaterar så lägger programmet in de periodiserade beloppen som debet på kostnadskontot och kredit på interimsfordringar som i tidigare version. Min fråga är då om det blir rätt i bokföringen eftersom kostnadskontot redan har debiterats en gång tidigare?

4 SVAR 4
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!

Periodiseringar som är skapade innan uppdatering till den nya versionen påverkas inte. På nya periodiseringar som du skapar ska du precis som du skriver ange kostnadskontot på fakturan och sedan ange interimskontot i periodiseringen. Kostnadskontot påverkar bokföringen med ett belopp först när periodiseringen utförs och det blir därför inte dubbelt. Tänk också på att om du har använt konteringsmallar med interimskonton, tex konteringsmallen för hyror, så ska du byta konto i mallen så att det är ett kostnadskonto istället. 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Ingela, 

Så här ser det ut på verifikationen, det förklarar nog saken 🙂

Fd medlem
Inte tillämpbar

Vad i h-e är anledningen till denna förändring?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej, kika gärna på diskussionen i den här tråden.