Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Ylvis_
MEDLEM

Ändra kontoplan

Hej!

Jag har en ny kund och fått en fil medbokföring för 2013. När jag i efterhand lade upp 2012 fanns inga kontot med. Hur får jag smidigast in samma kontoplan på år 2012?

1 SVAR 1
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!
Först behöver du ta reda på vilken kontoplan du valde för år 2013. För att se det går du in under Arkiv - Bokföringsår - Välj bokföringsår. Kolumnerna Kontoplanstyp och Ftg typ visar dina val. Notera vad det står på år 2013 och stäng sedan fönstret.

Eftersom det blev fel på år 2012 kan du radera det och skapa om det, för att få möjlighet att skapa om det med en annan kontoplan och företagstyp. Observera att allt som eventuellt finns bokfört på det året försvinner i så fall, därför kan det vara bra att ta en säkerhetskopia innan du gör det. På så vis kan du alltid installera den och backa bandet, om något inte blev som du tänkte dig.

För att radera ett år måste du vara inne i ett annat år, du kan nämligen inte radera det aktiva året. Klicka Arkiv - Bokföringsår - Välj bokföringsår och gå in i 2013 om du vill radera 2012. Sedan klickar du Arkiv - Bokföringsår - Radera år, markerar 2012 och klickar på Radera så plockas det bort. Skapa därefter om året genom att klicka Arkiv - Bokföringsår - Skapa nytt år. Välj alternativet Gör om kontoplanen enligt och ange sedan samma kontoplan som du antecknat att du hade på 2013. Klicka på Nästa och välj kontoplan efter vilken företagstyp du har. Gå vidare genom att klicka på Nästa och Slutför så skapas året med valda inställningar.