Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Köp av nytt bolag- hur lägga upp i Administration

Vi har köpt ett bolag, och jag har fått en säkerhetskopia från tidigare ägare. Jag undrar hur jag ska gå tillväga när jag lägger upp vårt nya bolag i Visma.

Kan jag bara installera från säkerhetskopia och sedan ändra alla uppgifter, eller är det mer jag behöver tänka på? Jag kör Visma Administration 1000.

Eller ska jag skapa nytt företag och läsa in all data där? Hur gör jag i så fall?

11 SVAR 11
Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag har för mig att det går att skapa nytt från en säkerhetskopia. Testa och se. Arkiv - Öppna företag - Nytt företag...

//L

Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag testade den andra vägen, Arkiv - Säkerhetskopiering - Installera från säkerhetskopia. När jag sedan öppnar företaget får jag upp inloggningsrutan till Min sida och det gamla företagets internettjänster, med deras inloggningsuppgifter, som jag då inte har. Jag behöver ha bolaget kopplat till vårt avtal med Visma. Kanske är det även fler saker som måste ändras.

Kontakta Visma och se om du kan ta över deras licens.

De kan även hjälpa dig föra över det företaget så att du får EN inloggning till båda företagens e-tjänster.

Det enda du därefter behöver göra är att ändra inloggningsuppgifterna i dialogrutan när du startar företaget.

//Davor
Fd medlem
Inte tillämpbar

Behöver inte deras licens, då vi redan har en. Sköter bokföringen för två andra bolag i programmet. Kanske lättast att höra med Visma.

 Tack ändå!

Anledningen till att du "behöver" deras licens är för att kunna skicka EDI fakturor via AutoInvoice för att kunna utnyttja fler internet tjänster såsom kreditupplysning och SMS.

Varje bolag måste ha ett eget kundnummer hos Visma. Detta kostar dock ingenting att skaffa (har jag för mig...)

//D
Fd medlem
Inte tillämpbar

Blir osäker nu. Jag har ju bara en licens för de övriga bolagen. Finns egentligen fler bolag, men bara två som är aktiva.

Det kan vara så att de i dag lägger upp en extra licens knuten till huvudlicensen. Det var över 2 år sedan jag fixade detta för vår del så de kan ha ändrat på rutinerna.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Har chattat med supporten, och behövde bara fylla i en blankett för att ta över administratörsrollen för Min sida. Kommer inte att använda några internettjänster till det här bolaget, så det var ju ganska enkelt 🙂
Davor P1
CHAMPION

Om du vet att det är en säkerhetskopia från ett VISMA program är det bara att köra som LW föreslåt.

I annat fall måste du läsa in en SIE fil från den tidigare ägaren. Nackdelen med SIE filer är att du inte får med kund och leverantörsreskontra på ett enkelt sätt.

Hoppas att tidigare ägare kört i visma......

Davor P
Fd medlem
Inte tillämpbar

Japp, tidigare ägare har kört Visma, så det är ju inget problem att få in bokföring och reskontra, men jag känner mig ändå lite osäker på om allt blir rätt. Se mitt svar på förra inlägget.

Du behöver inte fler licenser för att lägga upp detta företag. Däremot kan du behöva få tillgång till autoinvoicen. Men det fixar du enkelt med att logga in och sedan uppdatera det uppgifter som finns. Är det Visma amdin som tidigare bokförare har använt är det inga problem. Men var noga med att stämma av alla balanskonton innan du kör vidare. Ev. fel behöver rättas till och sedan är det bara att köra vidare. Är du osäker så prata med en redovisningskonsult eller din påskrivande revisor så hjälper de dig vidare. Förstår om du känner dig osäker om du inte varit med om detta förut.