Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
Visma Administration, Fakturering & Förening
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
Highlighted
NY MEDLEM

Kopiera helt register mellan företag version 2017.0 och äldre - Administration

Vi kör Administration 2000. Vi har precis startat ett nytt dotterbolag och vill kopiera hela artikel- och leverantörsregistren från det befintliga företaget.

De metoder som föreskrivs i forumet innebär att vi dels behöver ta hjälp av Visma, dels skall konvertera registren till textformat och sedan konvertera tillbaka dem till dcx-format. Det är en märklig omväg eftersom de redan finns i rätt format. DBF-filen kommer ju t ex se exakt likadan ut.

Eftersom den nya företagsfilen är helt tom undrar jag om man inte skulle helt enkelt kunna kopiera ART*.* filerna i det befintliga företagsmappen och byta ut de som finns i det nya företagets mapp. Vi gör inga ändringar i själva filerna.

Vid ett test av detta tillsammans med registervård dyker alla register och poster upp i kopian av det nya företaget. Det funkar naturligtvis bara i detta läge när dessa register inte innehåller något.

Är det någon som vet om det finns några problem med att göra så här,?
Eller har andra förslag som innebär att man inte måste konvertera två gånger och låsa arbete med företagsfilen medan Visma hanterar det ärende som måste skapas.

Det är alltså inte fråga om registerkonvertering utan om ren import. Tyvärr tycks det inte finnas någon sådan funktion för stödregistren. Bara export.

(Vi använder version 2017.0 av olika skäl - och vi kommer inte uppgradera för att lösa detta specifika problemet)
3 SVAR 3
NY MEDLEM

Re: Kopiera helt register mellan företag version 2017.0 och äldre - Administration

Problemet löst.

Om man har version 2017.0 av programmet så har man möjlighet att flytta registret själva. Man behöver inte skicka in en säkerhetskopia till oss för konvertering.

OM någon annan skulle få samma behov lägger jag in följande instruktion från Visma supporten:

• I det befintliga bolaget med register som ni vill kopiera öppna Hjälp - Om Visma Administration - Systeminfo - sökväg till företaget klicka sedan på Utforska
  • I den mappen kopiera sedan filen ART.DBF
  • Öppna sedan det nya företaget som ni har skapat för att ersätta befintligt artikelregister
  • Öppna Hjälp - Om Visma Administration - Systeminfo - sökväg till företaget klicka sedan på Utforska
  • När den mappen sedan är öppen välj sedan att klistra in filen ART.DBF - Välj då att ersätta befintlig fil i målet
  • Stäng sedan mappen och bilden systeminfo samt bilden om visma administration
  • För att artikelregistret ska uppdateras så behöver ni även köra en registervård av programmet
  • Funktionen finns under Arkiv - Registervård - Registervård - markera sedan alla checkboxar och välj sedan utför - starta kontroll - låt d programmet gå igenom alla delar i programmet - gå sedan igenom registervård och sen när den är klar välj avsluta
  • När det är klart så kommer registret över artiklarna att vara inläst

NY MEDLEM

Re: Kopiera helt register mellan företag version 2017.0 och äldre - Administration

Hej!

Jag gjorde samma sak men lyckades inte utan fick massa skräp som låg och störde och när jag väl började jobba så blev det inte rätt och lagren stämde inte och om jag raderade en artikel och sedan råkade skapa en ny artikel som fick samma nummer av misstag så återskapades den gamla artikeln.

Detta trotts registervård av all möjliga varianter.

Jag valde att köpa Excel Import/Export från www.dpab.se
Kostade en liten slant men sparade minst det dubbla i administration i mitt fall...

NY MEDLEM

Lustigt att man kan exportera till excel och sen läsa in det i andra bokföringsprogram men att man måste gå över andra och betala för det när man ska importera. Speciellt när det är samma program.