Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
Visma Administration, Fakturering & Förening
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
NY MEDLEM

Kopiera och vända periodiserade verifikationer

(uppdaterad av Tinna Gunnarsson MODERATOR ‎2020-03-05 10:44 )

Jag skulle vilja ha en enkel funktion för att kunna kopiera och vända en verifikation när jag har periodiserat. Denna funktion finns i programmet XOR. Det skulle underlätta enormt i vårt arbete varje månad då detta annars är mycket tidskrävande.

17 SVAR 17
Highlighted
NY MEDLEM

Re: Kopiera och vända periodiserade verifikationer - Administration

Hej det finns. Klicka på verifikationer, ny verifikation, längst ner, till höger om <>Registrera<> på sidan har du en knapp <>Ändringsverifikation<>. Klicka på den knappen så kan du välja vilken verifikation du vill vända. Klicka i (Markera) rutan "Med omvända tecken" så vänder du den verifikation du vill "ta bort". Det som inte går är om verifikationen är år 2012 coh ändringsverifikatonen är år 2013 eftersom verifikationer är årsbundna.
Highlighted
NY MEDLEM

Det är alltid från året före! Kan ni ta fram en sådan funktion?
Highlighted
CONTENT PRODUCER

Hej!

Jag tar ditt önskemål vidare till vår utvecklingsavdelning så får de kika på detta!

/Anna
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~
Highlighted
NY MEDLEM

Det vore kanon att kunna göra detta även med olika täkenskapsår
Highlighted
NY MEDLEM

Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Automatisk vändning av bokslutsverifikationer? - Administration.

Hej. Jag undrar om det finns en verifikationstyp man kan använda för de bokföringsposter som ska vändas i nästa period. T.ex. valutajusteringar. Jag har tidigare jobbat i SAP R/3 och där finns det möjlighet att skapa vändningsverifikationer som när man ger kommando bokas med en omvänd verifikation i nästföljande period. Finns det något motsvarande i Visma? (jämförbart med periodiseringsfunktionen) Det måste ju då fungera över flera bokslutsår.//Hanna
Highlighted
NY MEDLEM

Hej

Till detta använder jag periodisering av verifikation/leverantörsfaktura. Nu borde det gå att använda periodiseringen även på kundfakturor eftersom en funktionen finns i senaste version.. Det går att periodisera år 2016 för det som tillhör 2015. Det går också att periodisera från 2015 till 2016. Ange antal periodiseringar = 1 och datum du vill ha periodiseringen på.
Highlighted
NY MEDLEM

Tack Carin!
Bra idé. //Hanna
Highlighted
NY MEDLEM

Hej,

Det fungerar alldeles utmärkt, men jag är alltid tveksam till när man ska använda en funktion för att komma runt ett "problem". Enligt mig så bör alla moderna bokföringsprogram ha en autovändning för reservationer och inte att man ska behöva använda en funktion som egentligen är till för ngt annat. 
Highlighted
NY MEDLEM

Hej! Jag eftersöker också funktionen att kunna vända en verifikation över bokslutsåren. Vi har årsbokslut nu och jag kommer att göra väldigt många verifikationer i bokslutsåret som jag sedan vill vända i nästkommande år. Har arbetat i ett annat bokföringsprogram tidigare och där fanns flera möjligheter som jag saknar i Visma bl.a. när det gäller verifikaten. Jag kunde där välja att korrigera (rätta), kopiera eller vända verifikaten mellan bokföringsåren.