Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföra varuköp i Sverige som levererats direkt till Norge

Vi har fått faktura på ett varuinköp i Sverige (svensk leverantör i Sverige) som de har levererat direkt till vår kund i Norge.
På fakturan har de inte angivit någon moms då det är skattefri exportleverans.
Hur ska detta inköp konteras?
Konto 4011 för inköp i Sverige har "normal" momskod, kan man ändra momskod på ett kontonummer vid olika tillfällen eller använder man ett annat konto?

3 SVAR 3
CarinaEsp
CHAMPION

Frågan är om fakturan från leverantören är korrekt. Vem ansvarar för införtullningen i Norge? Vad är det för fraktvillkor? Jag gissar att ni har tänkt fakturera er kund i Norge utan norsk moms. Det kan ju inte vara två exportförsäljningar på samma leverans.
Men moms är ett knepigt ämne, men som jag ser det borde ni fått en faktura med svensk moms och sedan fakturerat er kund i Norge utan moms som en exportförsäljning, men det hänger på fraktvillkoren. Viktigt att ni har koll så att ni inte riskerar att behöva momsregistrerade er i Norge.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Det är lite det jag också funderar över...
Vår leverantör har noterat "Skattefri Exportleverans" och CIP på fakturan till oss. Har inte råkat ut för denna variant tidigare. Har även ställt frågan till Skatteverket för säkerhets skull. 
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej OSann,

Uppdatera gärna i tråden så vi vet hur det har gått för dig och att du har fått hjälp. 

/Kristina