Hej
Jag behöver er hjälp för att undvika felen.
Jag upptäckte att det finns tre verifikationer i bokföringen på ett företag som var registrerade som en samlingsverifikation för två-fyra olika kvitton/affärshändelser= fel. Kvitton tillhör till oktober. Nu vill jag korrigera dessa verifikationer och registrera de affärshändelser separat.
Jag behöver er hjälp med hur jag ska korrigera den på rätt sätt.
Jag skapar en ändringsverifikation.
Får jag registrera dessa kvitton i mars som var bokförd sista verifikationer i programmet. Dvs kvitton för oktober bokförs i mars när felet var upptäckt. Perioden till och med februari är redan låst.
På vilket sätt ska man korrigera rätt och minska felen.
Var snäll och hjälp mig, tack.
P.S. Ändringar kommer att påverka momsen, företaget redovisar momsen varje kvartal. Räkenskapsåret slutar i april 2015.
Tack på förhand för hjälpen.
Hej Mita!
Tack för svaret!
"Om det är så att du har bokfört flera händelser i en verifikation behöver inte detta vara fel i sig". Om det är så att det räknas inte som fel och om det är tillåtet bokföringsmässigt då lugnar jag mig. Vill helst undvika att korrigera detta.
- Dock det finns en sak som jag oroar mig. Enligt BFN ska vara affärshändelser vara en verifikation om de är inte likartade affärshändelser. Alltså varje kvitton skall registreras var för sig. Är det så eller fattar jag fel?? Får man registrera 2-5 kvitto som en verifikation, dock är inte som en klumpsumma?
- Andra sak som jag oroar mig. Räknas som et fel om verifikationer går inte i en kronologisk ordning. Till exempel: ver. 15 registrerad/bokförd i 31mars, ver. 18 bokföringsdatum/registrerad är 15 februari.
Tack på förhand för hjälpen.
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.