Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
Visma Administration, Fakturering & Förening
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
NY MEDLEM

Krediterad betald faktura - Förening/Administration

Hej! Jag har krediterat en betald faktura, båda fakturorna är journalförda. Hur ska jag göra så det blir rätt i kundfodringar?
7 SVAR 7
NY MEDLEM

Re: Krediterad betald faktura - Förening/Administration

Har du krediterat en kundfaktura så är det bara att avvakta till kunden drar av den mot nästa faktura.
Finns det ingen sådan skulle jag ringa kunden och be att få göra en utbetalning. Då matchar utbetalningen din kreditfaktura. 
Highlighted
NY MEDLEM

Hej!
Om du har betalat tillbaka pengarna till kunden så kan du göra en direktbetalning på fakturan så blir den betald. Annars låter du den vara obetald tills kunden har dragit av den mot en faktura.

//Linnea
NY MEDLEM

Hej!

Problemet är att den betalda kundfakturan inte skulle krediteras. Jag krediterade den av misstag.

NY MEDLEM

Då är det väl bara att markera den som att du har betalat tillbaka summan (för att få bort den ur reskontran) och sedan boka tvärtom som när kreditfakturan skapades.

Hej Anna,

Som jag uppfattar dig så har du av misstag krediterat en faktura och sedan slutbetalat den så saldo på dina fakturor är noll och det är journalfört? Stämmer det? I så fall har de båda tagit ut varandra och du är på "noll". 

Eftersom du krediterade av misstag behöver du skapa en ny debetfaktura och betala den (om den ska vara betald) samt journalföra. Sedan borde ordningen vara återställd. 

Har jag missförstått dig så återkom i tråden så löser vi det. 

Ha en fin dag! 

/Kristina 
NY MEDLEM

Hej,

Kunden hade redan betalat fakturan när jag av misstag krediterade den. Jag har skickat en kreditfaktura till kunden och ska betala tillbaka beloppet till dem.
Hur ska jag bokföra så det blir rätt i kundreskontran?

/Anna

Hej Anna,

Såhär tänker jag - rätta mig gärna om jag har fel: 

1. Du skapade den första debetfakturan och skickade den till din kund = Allt enligt plan - Din kund betalar och du journalför transaktionen. 

2. Du skapade av misstag en kreditfaktura - Skickade den till kunden - Varför ska du betala tillbaka pengar till kunden då du skrev att du av misstag
skapade kreditfakturan? Mitt förslag är att du istället hör av dig till kunden och be dem bortse från krediten. 

Som jag ser det så har du nu ett nollspel eftersom du har en debetfaktura som du har krediterat och för att det ska bli korrekt hos dig behöver 
du skapa en ny debetfaktura i systemet samt betala den. Den "nya" debetfakturan behöver du inte skicka till kunden utan den skapar du som en 
ersättningsfaktura för den du av misstag krediterade. 

Återkoppla gärna till mig så jag vet att det löste sig för dig annars ska vi ta nya tag tillsammans!

/Kristina