Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
Visma Administration, Fakturering & Förening
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 

classegw
MEDLEM

Kreditfaktura i betalningsfil (nya filformatet)

Hej. Enligt vår banks hemsida (personalen vet inget...): Ett betalningsuppdrag behöver i fortsättningen ha ett positivt belopp. Det innebär att enstaka kreditnotor inte kan skickas in i banksystemet. Kreditnotor kan fortfarande utgöra en del av en betalning men bevakning och avräkning måste hanteras av ditt eget system. Om kreditnotor ingår i en betalning får de alltså inte resultera i att betalningsbeloppet blir noll eller negativt. 

Menas det med detta, att även om totalbeloppet i filen är positivt men belopp till en specifik leverantör blir noll så går inte filen igenom?

Och en "följdfråga" på detta är varför det inte går att delbetala en kreditfaktura i Visma Administration?

Mvh Clas-Göran Weijhed

7 SVAR 7
Agnes Ohrling
COMMUNITY MANAGER

Hej Clas-Göran!

Tack för att du skriver in. 

Bankerna hanterar inte längre bevakning av kreditfakturor i det nya betalformatet. De leverantörsfakturor som skickas med i filen för just den aktuella leverantören måste ha ett värde att utbetalas som är större än noll. Om totalbeloppet är större än noll på grund av andra leverantörer så stämmer det att du inte kommer att kunna skicka kreditfakturan. 

Det går att delbetala en kreditfaktura i Visma Administration. Vill du göra det så rekommenderar vi att du innan du skickar betalfilen kvittar kreditfakturan mot debetfakturan. Det gör du genom att göra en direktbetalning på debetfakturan och sedan även en direktbetalning på kreditfakturan, på samma belopp som debetfakturan. Det kommer då att vara ett restsaldo kvar. Efter det får du återkoppla till leverantören om hur du har valt att göra med krediteringen så att även de gör samma sak hos sig. 

Jag hoppas detta hjälpte dig i din fråga. Har jag missförstått eller har du fler frågor eller funderingar är du varmt välkommen att höra av dig igen.

Önskar dig en fin dag!

/Agnes 
Hittar du ett inlägg som du gillar eller som har hjälpt dig? Ge det en like eller markera det som en 'Godkänd lösning' för att sprida vidare kunskapen till andra användare här i forumet 🙂
Annika36
UTFORSKARE

Följdfråga på detta:

Om det redan ligger ett betalningsuppdrag hos banken på en debetfaktura, kan jag då skicka in en fil med enbart en kreditfaktura med samma betalningsdatum,  för att dras mot den "inneliggande" fakturan?

Eller är det i själva den enstaka filen som det måste finnas täckning för kreditfakturan?

Hej @Annika36
Du kan skicka en kreditfaktura i formatet XML/ISO20022 (pain.001.001.03) till svenska leverantörer så länge debetfakturans belopp är större än kreditfakturans. Bankerna hanterar inte längre bevakning av kreditfakturor i det nya betalformatet. De leverantörsfakturor som skickas med i filen till den aktuella leverantören måste därför ha ett värde som är större än noll för att utbetalas. 

Du kan alltså inte skicka enbart en kreditfaktura i bankfilen även om du redan har en debetfaktura från samma leverantör. Fakturorna måste vara i samma fil, ha samma betaldatum och i slutänden ha ett positivt kvarvarande belopp. 

Ha en fin vecka och hoppas att vi ses i forumet snart igen.

//Tinna

Det funkar inte! Jag har en faktura på 4500 och en kreditnota på 4000, men inte jag får bara felmeddelanden: Summan av beloppen är negativ! Vadå, negativ?????

Hej @A-HD__ 

Här rekommenderar jag att du hör av dig till supporten som kan koppla upp och felsöka tillsammans med dig. 

Välkommen att kontakta supporten

//Tinna 

Kontaktade supporten och de kunde inte hjälpa mig!

Ebba Arvén
COMMUNITY MANAGER

Hej @A-HD__!

Vi vill självklart lösa detta. Jag får be om ursäkt om det blivit ett missförstånd via vår andra supportkanal. 
Jag kommer att ordna en ny telefonkontakt till dig. 

Ha det fint så hörs vi via mejl! 
/Ebba