Hej. Enligt vår banks hemsida (personalen vet inget...): Ett betalningsuppdrag behöver i fortsättningen ha ett positivt belopp. Det innebär att enstaka kreditnotor inte kan skickas in i banksystemet. Kreditnotor kan fortfarande utgöra en del av en betalning men bevakning och avräkning måste hanteras av ditt eget system. Om kreditnotor ingår i en betalning får de alltså inte resultera i att betalningsbeloppet blir noll eller negativt.
Menas det med detta, att även om totalbeloppet i filen är positivt men belopp till en specifik leverantör blir noll så går inte filen igenom?
Och en "följdfråga" på detta är varför det inte går att delbetala en kreditfaktura i Visma Administration?
Mvh Clas-Göran Weijhed
Löst! Gå till lösning.
Hej Clas-Göran!
Följdfråga på detta:
Om det redan ligger ett betalningsuppdrag hos banken på en debetfaktura, kan jag då skicka in en fil med enbart en kreditfaktura med samma betalningsdatum, för att dras mot den "inneliggande" fakturan?
Eller är det i själva den enstaka filen som det måste finnas täckning för kreditfakturan?
Hej @Annika36
Du kan skicka en kreditfaktura i formatet XML/ISO20022 (pain.001.001.03) till svenska leverantörer så länge debetfakturans belopp är större än kreditfakturans. Bankerna hanterar inte längre bevakning av kreditfakturor i det nya betalformatet. De leverantörsfakturor som skickas med i filen till den aktuella leverantören måste därför ha ett värde som är större än noll för att utbetalas.
Du kan alltså inte skicka enbart en kreditfaktura i bankfilen även om du redan har en debetfaktura från samma leverantör. Fakturorna måste vara i samma fil, ha samma betaldatum och i slutänden ha ett positivt kvarvarande belopp.
Ha en fin vecka och hoppas att vi ses i forumet snart igen.
//Tinna
Det funkar inte! Jag har en faktura på 4500 och en kreditnota på 4000, men inte jag får bara felmeddelanden: Summan av beloppen är negativ! Vadå, negativ?????
Hej @A-HD__
Här rekommenderar jag att du hör av dig till supporten som kan koppla upp och felsöka tillsammans med dig.
Välkommen att kontakta supporten
//Tinna
Kontaktade supporten och de kunde inte hjälpa mig!
Hej @A-HD__!
Vi vill självklart lösa detta. Jag får be om ursäkt om det blivit ett missförstånd via vår andra supportkanal.
Jag kommer att ordna en ny telefonkontakt till dig.
Ha det fint så hörs vi via mejl!
/Ebba
Copyright 2023 Visma Spcs. All rights reserved.