Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Kund betalat in för mycket pengar

Kund betalade in över 100 000 kr för mycket på kontot. Jag satte tillbaka dem på deras konto direkt. Hur ska jag nu bokföra - summan stämmer inte när jag går in på inbetalningar. Kan jag bokföra den rätta summan som redan står i programmet och sedan göra en manuell verikation på den summan som bara gått fram och tillbaka. I så fall vilket konto ska det bokföras på. 

MVH Oliwia

4 SVAR 4
Sylva_
MEDLEM

Konto 2420 Förskott från kunder ska fungera bra.
Sylva_
MEDLEM

Konto 2420 Förskott från kunder ska fungera bra.

Hoppas att du har koll på kunden och den är seriös. Annars är det ett klassiskt sätt att flytta pengar. Man betalar till dig med en falsk faktura som underlag. Du betalar tillbaks men får då betala till ett annat konto än företagets. Och vips så har företaget en kostnad som är betald "korrekt" och någon har fått 100 000 kr på sitt konto.... Upptäcks bara om Skatteverket gör dubbelgranskning. Lurigt som fasen. Och är det så att du känner kunden och det är någon i personalen som du bara haft att göra med i det här fallet så skulle i alla fall jag stämma av med ansvarig hos företaget att allt är korrekt. Förskingring är vanligt det också... Lycka till!!
Linnea Norden
ANSTÄLLD

Hej Oliwia! 

Då det inte är en faktura som ni har fått så får du göra det manuellt på verifikationer, både in- och utbetalningen. 

//Linnea