Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Kund betalat in för mycket

Hej

Jag har en kund som vid en delbetalning betalade in för mycket. Det blev alltså en minuspost i Kundreskontran (?). Hur får jag med den i slutfakturan? Så att den både dras på fakturan och försvinner i reskontran om ni förstår hur jag menar.

7 SVAR 7
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!

Om jag förstår dig rätt har den här kunden handlat mer och ska faktureras igen nu där du vill utnyttja det här till godo-beloppet. På den överbetalda fakturan måste du göra ytterligare en betalning på minusbeloppet så att saldot blir noll. Du får välja Betalsätt/konto som det ska bokföras mot och då tänker jag ett skuldkonto, exempelvis 2420 - Förskott från kunder. Du behöver skapa ett nytt betalsätt och ange konto 2420. Som motkonto väljer programmet automatiskt 1510 när du skriver ut inbetalningsjournalen. Du flyttar alltså en negativ kundfordran till en skuld istället i och med betalningen och konteringen blir 1510 i debet och 2420 i kredit.

Den nya fakturan skapar du som vanligt och för att dra av det här förbetalda beloppet kan du lägga till en textrad. På textraden kan du skriva att det är avdrag för till godo-beloppet sen tidigare faktura eller liknande. Ange sedan rätt belopp med minus så att det blir ett avdrag på fakturan. Det viktiga att tänka på här på denna raden nu är att du väljer Momskod 0 och byter ut försäljningskontot mot det här skuldkontot 2420. På så sätt minskar din skuld till kunden i samband med denna faktureringen.

Det blev kanske lite rörigt, så bara återkom om du fastnar på något eller om något är oklart. 🙂
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej igen.
Tack för tipset sist. Jag har bara en fråga till i detta ämne: Att Bokföringsunderlaget till Fakturajournalen sedan inte stämmer, det ignorerar jag bara, eller?

/Heléne
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!

Du får gärna utveckla lite mer vad det är du tänker som inte kommer att stämma i bokföringsunderlaget.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Ok, den förbetalda summan som drogs på nästa faktura hamnade ju på konto 2420 (D) vid betalning så då blev det en mellanskillnad på bokföringsunderlagets och fakturajournalens "slutsumma". Så som det även blir vid en kreditfaktura (i alla fall för mig men jag kanske gör fel?)
Fd medlem
Inte tillämpbar

Är det omslutningen längst ner på bokföringsunderlaget du tänker på då kanske? Där summeras debet och kredit och summan behöver inte stämma överens med fakturabeloppet.
Fd medlem
Inte tillämpbar

En följdfråga,då.
Jag jobbar med RUT, och jag kan ju inte ansöka om detta automatiskt om inte beloppet på fakturan stämmer med ansökningsbeloppet till SKV. Om jag gör som föreslaget ovan, knyts då beloppet till aktuell faktura per automatik?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hejsan!

Den här tråden handlar om att en kund betalat för mycket på, är det så för din del också? 

Beloppet styrs till fakturan eftersom du gör inbetalningen på fakturan.