Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Kunder är inte samma som medlemmar

Jag har Föreningsprogrammet. Något som är väldigt rörigt är att medlemmar och kunder är på samma lista. Det vill man inte ha. När man skriver ut alla medlemmar kommer företagskunder också som man fakturerar. Det måste ni ändra på. Kunder för sig och medlemmar för sig. Det fungerar inte alls.

Anna-Lena

7 SVAR 7
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!
Programmet skiljer på kunder och medlemmar idag. Du ser det enklast under Register, där du antingen kan välja Medlemmar eller Medlemmar/Kunder.
När du skapar en ny kund kan du välja om det ska vara en medlem också eller enbart en kund. Bockar du inte i rutan Medlem förblir det enbart en kund som inte kommer med när du exempelvis skriver ut en medlemslista.

Skapar du en ny medlem från medlemsregistret ser du inte den här rutan utan det är enbart när du skapar nytt från Medlemmar/Kunder-registret.

Om du vill testa lite närmare hur det fungerar eller ser ut kan du öppna testföreningen i programmet kallat Idrottsföreningen.

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!

Det har jag inte förstått. Har ändå frågat när jag ringt supporten. Men då har de inte kunnat det.

I alla fall har jag nu gått in på alla 500 medlemmar och bokat av medl rutan för kunderna. Men det hadde varit bra med en kort knapp till höger om medlemms knappen.

Men då undrar jag hur man skapar andra nummer för kunder. När man trycker på ny så ges ett i nummer följd från medlemmar.
Idrottsföreningen har ju andra nummer på kunderna.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej igen!
Jag beklagar att du fått ett felaktigt svar tidigare.

I dina vanligaste register och i kontoplanen kan du använda dig av funktionen Massuppdatering som du hittar under Kommando upptill. Det är ett sätt att snabbt göra en eller flera inställningar på många markerade kunder samtidigt. Du kan även använda dig av funktionen Markeringshjälp för att markera flera kunder samtidigt. Nu förstår jag att du redan har gjort den här inställningen på dina medlemmar/kunder men jag vill ändå tipsa dig om dessa funktioner för eventuella framtida användningar, om du inte redan känner till dem.

Du kan läsa mer om massuppdatering i supportdokumentet nedan:
Kunduppgifter, massuppdatering

När du skapar en ny kund/medlem föreslår programmet nästa lediga nummer i nummerserien du har lagt in under Arkiv - Föreningsunderhåll - Föreningsinställningar - Nummerserier. Vill du inte använda det föreslagna numret kan du knappa in ett eget, valfritt nummer. Det är väldigt viktigt att du ändrar numret direkt om du vill byta, innan du fyller i andra uppgifter, eftersom det fältet är det enda du inte kan ändra i efterhand.

Du kan inte ha olika nummerserier för kunder och medlemmar utan programmet följer en och samma.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Det funkar inte. VI är en fiberförening och alla måste vara med som medlammar.

Vi använder Avvikande leveransadresser som ett anläggningsregister och vill föra över detta till Excel.

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Sigvard!
Vad är det som inte fungerar för dig?

Avvikande leveransadress kommer med på utskriften Adress och telefon kunder, som kan sparas till en Excel-fil. I utskriftsdialogen väljer du att klicka på knappen Fil och ändrar filformatet till Excel-fil.

Du får med en del annat i filen också men det är i separerade rutor och kolumner så du kan med lite handpåläggning inne i Excel skala bort den informationen du inte vill behålla.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Så när jag gör en ny kund. Ändrar jag på numret som kommer upp och gör ett eget för kunder. Så kunderna får jag föra manuellt så att säga i nummer följd.
Men på nästa medlem, kommer då det numret upp som jag fick upp på förra "kund" registreringen?

Anna-Lena
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!
Nej programmet räknar bort det numret som redan föreslagits så då får du ett glapp på ett nummer där. Du kan justera tillbaka nummerserien igen i företagsinställningarna, men byter du ofta mellan kunder och medlemmar kanske det blir enklast att inte ha någon nummerserie inlagd alls? Då föreslår programmet ingenting och du får skriva in vilket nummer du vill ha varje gång.