Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Kundfaktura på fel år, fel i momsrapport

En faktura med fakturadatum 20170102 bokförd:
debet 1510 12750;-
kredit 3051 10200;-
kredit 2611  2550;-
skulle varit fakturerad i dec 2016 så i bokslutet bokar revisorn om den på 1790 10200;- debet och 3051 10200;- kredit. Jag försökte rätta till och bokförde i april en ändrings ver. kredit 3051 10200;- och debet 1790 10200;- men nu får jag fel på momsrapporten hur skulle jag ha gjort så det blir rätt i 2017?

17 SVAR 17

Om du har bokat 10 200 kr i kredit på 1790 istället för 3051 så löser det hela sig.

Du har redan bokfört intäkten 2016 genom revisorn och då förutsätter jag att han även har tagit med den i momsredovisningen.

Du får bekymmer med momsrapporten eftersom konto 1790 ej har momskod. Du får  ändra momskod på konto 1790. och sedan tillfälligt. När du plockat ut momsrapporten så ställer du tillbaka momskoden.

Tomas Tobiasson 
Angamato Ekonomikonsult AB
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack för snabbt svar men tyvärr skrev jag fel bokade 10 200 på 1790 i kredit och 10 200 på 3051 i debet i ändringsverifikationen i april gjorde så för att jag tänkte att 1790 då nollades. Men problemet blir istället momsrapporten som nu visar fel med 2 550;-  Så frågan kvar står tyvärr hur skulle jag bokat så det blivit rätt.

/CarinA

Du har bokat rätt. Ändra momskoden så fungerar det. Du får gå in i kontoplanen och fixa detta under momsrapportskod på konto 1790.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Provade att ändra momskod på 1790 då försvann det här problemet men en massa andra uppstod jag har ju använt det kontot till annat så då blir ju alla dom bokningarna fel istället. Så tyvärr kvarstår problemet.

Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag brukar lägga upp ett bokslutskonto utan moms på, då får man inte de där problemen med momsrapporten.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Okej, det låter ju smart till ett annat år. Ska lägga det på minnet. 🙂
Linnea Norden
ANSTÄLLD

Hej! 

Det går inte i programmet att ett och samma konto både ska vara med och inte vara med på momsrapporten. Antingen får du välja att ha eller inte ha momsrapportkod på kontot och ta hänsyn till detta när du skriver ut momsrapporten och sedan får du redovisa momsrapporten manuellt på Skatteverket, och inte göra en filöverföring. Eller får du dela upp det på två konton, där det ena kontot har momsrapportkod och det andra inte har en momsrapportkod.

/Linnea
Fd medlem
Inte tillämpbar

Upptäckte det när jag provade Tomas lösning men ursprungs frågan kvarstår hur ska jag bokföra i 2017 för att slippa att det blir fel. Eller går det helt enkelt inte få det rätt??

/CarinA

Då gör du en omvänd verifikat 1790 och moms i debet och 3xxx och moms i kredit. 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Lägg upp ett bokslutskonto på 30xx utan moms och boka det mot detta. Spelar ingen roll att det inte är bokat så 2016. Tror att revisorn förstår det då.


Tveksamt om man kan boka det utan moms. Det är ju ändå en momspliktigt faktura från början. Blir fel om skv gör kontroll.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Vad jag förstod är den fakturerad i januari med moms och inredovisad. Däremot bokades den upp i bokslutet som en intäkt INTE med moms.

Därför är det BARA intäkten som ska bokas bort för att omsättningen totalt i år ska överensstämma.

SKV brukar väl inte ha sådan synpunkter på att man fakturerat i fel perioder? Tänk alla hantverkare som fakturerar i efterskott på sina momsjobb, där har jag aldrig hört något om att det skulle vara fel. Gäller även för konsulter t ex med utbildningar.

Fd medlem
Inte tillämpbar

Du har helt rätt i hur det är bokat tidigare Skebobruk. Är det enklaste/riktigaste sättet att rätta till det att lägga upp ett bokslutskonto 31xx där jag bara bokar om 3051 till 30xx? Alltså det här snurrar till det helt som ni märker så jag är väldigt tacksam för all hjälp.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Det är omföringen från 1790 som du ska boka mot 30xx och INTE mot 3051.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Men är det inte "rättningsverifikationen" som jag bokade
debet 3051 10 200;-
kredit 1790 10 200;-
som ställer till det i momsrapporten och då alltså att jag bokat på 3051 utan moms för 1790 kommer ju inte med på momsrapporten eller är jag helt ute och cyklar nu. Känns som jag snart inte vet vad 1+1 blir så snurrigt bli det här för mig.
Tänkte att du menade att jag kunde ha lagt upp 30xx innan jag gjorde rättningen och sedan bokat 30xx/1790 istället för 3051/1790.

Fd medlem
Inte tillämpbar

jo det är den som ställer till det.

Nu för att rätta den ska du i så fall boka

debet 30xx 10 200:-

kredit 3051 10 200:-


Då får du inga problem med momsrapporten, glöm inte att 30xx inte ska vara något momskonto. 🙂  

Fd medlem
Inte tillämpbar

Vad bra då känns det som jag är med på tåget. 🙂