Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Kvitto utfärdat i annat EU land, hur får jag den rätta momsen?

Hej,
Min arbetsgivare har varit i annat EU land och handlat in en ny mobiltelefon till företaget. På kvittot har jag enbart Österrikes momssats och valuta. Vilken bedför stora problem för mig. Banken har omvandlat själva betalningen som skett till svenska kronor, men för bokföringens skull bör jag veta vad den svenska momsen blir? Vet inte hur jag ska tänka eller göra.

9 SVAR 9
Fd medlem
Inte tillämpbar

När det är moms från annat Eu land på kvitto eller faktura bokför man bara nettot svenska kronor på konto som varan avser tex i det här fallet förbrukningsinventarier 5410 🙂
Fd medlem
Inte tillämpbar

Okej, så om jag förstår det rätt ska jag alltså göra såhär:
D - 5410, 2090:-
K - 1930, 2090:-
KjellP
CHAMPION

Moms från annat land blir en kostnad för ditt företag (Du bokför varans pris i svenska kronor inklusive landets moms på lämpligt konto) om du inte registrerar dig hos Skatteverket för att kunna återfå moms från annat land.
Det finns en elektronisk funktion för detta. Först behöver du registrera dig.
Sedan görs ansökan varje land som berörs kalenderåret efter under förutsättning att det rör sig om minst 50 Euro.
Vid större summor än 400 Euro kan man även begära återbetalning per 3-månadersperiod.

Min erfarenhet är att just Österrike hanterar detta snabbt och smärtfritt. (Rumänien däremot...)
Fd medlem
Inte tillämpbar

Okej tack så mycket!

Hej,
Men hur bokför man köpa av vara som kostat 10 euro, när man har missat att begära fullständigt kvitto med (köparens) det svenska företagets momnummer?
Jag har hört folk nämna virtuell moms men förstår inte vad jag ska göra.
Som hastigast köpte jag alltså en sladd till datorn i Tyskland. Det har jag bokfört enligt följande:

Kredit 1930 - Företagskonto/checkkonto/affärskonto                104,86 
Debet 2641 - Debiterad ingående moms 48 (0%)                        16,79
Debet 5400 - Förbrukningsinventarier och förbrukningsmaterial  88,07

Men det är fel, eftersom jag ju inte ska kunna få tillbaka moms (16,79) i Sverige.
Att kontakta säljaren i Tyskland och begära nytt kvitto är inget alternativ.

Är det något i stil följande jag ska ha?

Kredit 4599 Justering, omvänd moms   88,07
Debet 4515 Inköp varor EU, 25 %        88,07
Kredit 2614 Utgående moms omvänd skattskyldighet, 25 %    16,79
Debet 2645 Ingående moms utland   16,79

Tacksam för svar.
Mvh








Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag hade gjort enligt följande om inte det svenska momsnumret finns på kvittot:
1930 K
5460 D

Men om man vill förtydliga vad som hänt med momsen, kan följande funka?
K 1930 104,86
D 5460 104,86
K 4599 104,86
D 4515 104,86
K 2614/2615 26,22
D 2645 26,22
Fd medlem
Inte tillämpbar

Enligt min revisor så kan man inte lägga 2614/2615 och 2645 om man saknar det svenska moms numret på kvittot. Så jag använder bara kontona ovan om jag får en faktura med vårt svenska nummer på, annars inte.

Tack! Ja, jag insåg också att 2614/2615 inte ska vara med. Så jag skippar dem bara kör 1930 och 54-gruppen.