Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
Visma Administration, Fakturering & Förening
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
Highlighted
NY MEDLEM

LB-fil till Plusgirot - Förening

Jag har precis bytt till Visma förening 2013 (tidigare 4.50).
Hade hoppats på att ett gammalt problem skulle vara löst, men inte!
På Plusgirots sida kan man importera LB-filer. Men för att få detta att fungera i Visma, måste jag lägga Plusgironr i fältet Bankgiro i "Arkiv", "Föreningsinställningar".

Sedan när jag skapar fakturor måste jag komma ihåg att lägga till BG-nr igen.

LB-rutinen verkar ta för givet att det i 11-posten ska vara ett BG-nr, men det går ju inte m man skickar till Plusgirot!!!

Obs använder inte fakturabetalninsservice

Plusgirot borde vara ett alternativ att skicka LB-filer till! Hoppas detta går att ordna?
1 GODKÄNDA LÖSNINGAR

Godkända lösningar

Re: LB-fil till Plusgirot - Förening

Hej,

Jag har nu en uppdatering i det här ärendet och en glad nyhet. I Nordeas Internetbanken Företag kan du i filimporten nu välja vilket avsändarkonto som ska användas i samband med att du väljer filtyp. Du behöver alltså inte justera något i filen innan du plockar upp den i banken.
12 SVAR 12

Hej,

Tack för din beskrivning och önskemål.

LB-formatet är i grund och botten inte avsett för Plusgironummer. Nordeas egen LB-variant har diskuterats av och till i utvecklingsarbetet för Visma Administration/Visma Förening och skulle kräva en specialanpassning utöver standardformatet. Insatsen som krävs för att lösa detta har vi prioriterat i förhållande till andra önskemål och utifrån efterfrågan, som inte varit tillräckligt stor. Det är bra att du lyfter frågan här på forumet, så vi får underlag för att diskutera det igen.

Om fler har behov av detta, gilla då gärna tråden med +1 knappen.
NY MEDLEM

Det borde ju var relativt enkelt att man som användare får välja om det är BG-nr eller PG-nr som ska läggas till i 11-posten. För övrigt är det ju samma format och poster som gäller. (F d programmerare 😉 )

Plusgirot har dessutom börjat att agera, och försöker att få sina kunder att övergå från det gamla "företagspaketet" som var kopplat till ett nordeakonto, för att övergå till det Företagspaket där Plusgirot blir huvudkontot. Alltså där man redan idag har möjlighet att göra filimport av LB-filer, men det kräver som sagt Plugironr i 11-posten.

Hoppas det går att göra något åt detta, så man slipper att registrera sina leverantörsfakturor TVÅ gånger!
NY MEDLEM

Har precis pratat med er support per telefon om detta problem igen. Jag har fått en ny kund som även denna har Plusgirot som huvudkonto, där alltså alla in och utbetalningar sker.

Detta är också en kund med relativt mycket fakturor, så för mig skulle det vara underbart om LB-rutinen fungerar rätt!

I dagsläget anser jag att ni har ett fel i systemet.
Ni frågar nämligen i "Föreningsinställning", "Betalningar", "Utbetalningar" och fliken "LB-rutin" under rubriken "Sändning av fil för utbetalning" efter endera "Bankgiro" eller "Internetbank". Om man väljer "Internetbank" får man en rulllist där man kan välja, Handelsbanken, Swedbank, Nordea/Plusgirot eller Annnan bank. Här är alltså felet: Plusgirot fungerar inte, eftersom man då tar bankgironr med i LB-filen isf Plusgirot.

Så endera tar ni bort alternativet Plusgirot och talar om för oss kunder att ni inte har någon lösning för LB-filer till Plusgirot eller så löser ni det så här med 5 minuters programmering:
* Gör Plusgirot till ett eget separat alternativ i ovan nämnda rullist, kan inte vara speciellt svårt.
* Sedan i scriptet som skapar LB-filen gör ni följande:
OM Internetbank = "Plusgirot"
THEN flytta Plusgironr till LB-filens utbetalningskonto (Posttyp 11)
ELSE flytta Bankgiro till LB-filens utbetalningskonto.

FÄRDIGT!

Ser framemot nästa uppdaterade version!

Hej igen,

Det sker en del förändringar hos Nordea just nu och det pågår diskussioner med dem om vilka anpassningar vi behöver göra i Visma Administration. Där vi står just nu har vi inte svar på exakt vilka ändringar som ska göras och tidplanen för dem, därmed har jag svårt att ge något ytterligare besked kring ditt förslag.

Jag uppdaterar med information här i tråden när planen har klarnat.

Hej,

Jag har nu en uppdatering i det här ärendet och en glad nyhet. I Nordeas Internetbanken Företag kan du i filimporten nu välja vilket avsändarkonto som ska användas i samband med att du väljer filtyp. Du behöver alltså inte justera något i filen innan du plockar upp den i banken.
NY MEDLEM

Tyvärr måste jag meddela att det på intet sätt löser problemet!
Det Nordea har gjort, är att efter importen av LB-filen är gjord, kan man som du säger välja vilket konto som ska belastas.
MEN, det är i samband med Nordeas "Filimport", alltså steget innan, filen från Visma inte kan läsas in! Eftersom det ligger BG-nr (om man nu har något registrerat i föreningsinställning) i infilens startpost!!! Och som jag sagt tidigare, så är enda sättet att komma förbi detta att lägga PG-nr i företagsinställningens BG-fält. Då kan man gör filimport. Men då får man istället komma ihåg att ändra tillbaka, annars blir fakturorna man skapar i Visma fel, eftersom PG-också hamnar i fakturans BG-fält.

Som jag sagt tidigare, jag bjuder på den simpla lösningen några kommentarer högre upp! 😉

Det gulmarkerade område måste innehålla Plusgironr för att kunna läsas in i Plusgirots LB-rutin!!! Men ni lägger konsekvent ditt BG-nr från företagsinställningar. Ett generellt fel i alla era versioner!

Hej igen, det låter märkligt. Jag tror att det är enklast om vi ringer upp dig och kollar av hur det ser ut, så att vi vet exakt var problemet ligger om vi ska diskutera vidare i utvecklingsteamet eller tillsammans med Nordea.
NY MEDLEM

Det går bra! 0708-422525
NY MEDLEM

Tjoho! Efter samtalet så visar det sig att jag inte sett att man redan i filimporten kunde välja, även fast ni faktiskt sa det! Jag såg bara att de ändrat i ett senare skede, vilket jag trodde ni syftade på, sorry!
Så nu är det testat och det fungerar alldeles utmärkt! Tack!