Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Lagerhantering av nya delar till begagnade varor

Hej!



Vi har länge haft funderingar på hur man konterar det vi gör
på inbytesmotorer för att få det rätt och enkelt. I regel så vill ju den nya
kunden som köper den begagnade motorn veta  vad vi gjort åt den och föross vore det då enkelt om vi helt enkelt gör en order på den påinbytesmotorer och sen på ordern anger beteckningen på den servade ellerreparerade inbytesmotorn. Kan följas via spårning av kund Sätter vi då upp förbrukningsartiklar oljefilter, reservdelarmm på artikelregistret så kommer det ju utpriset upp och artikelregistreträknas ner så att lagervärdet stämmer bättre men även utgående momsregistreras. Jag funderar då om man kan göra en artikel med motkonto ingåendemoms motsvarande summa som utgående momsen är och någon form av artikel ( t ex vinstmarginalartiklar eller arbete på inbyten) ska man då manuelltbokföra detta och sedan få ut en order som skapas om till en 0 faktura. Dåförsvinner ju uttagna reservdelar r lagret och jag kan se vad motorn egentligenkostat mig och hur gör man då så att momsrapporten inte lir fel. Bör man då sommotkonto till uttagen ha ett 40-konto och ingående moms eller har ni någotannat förslag. Hur gör t.ex. bilfirmor som också borde ha inbyten.  Ar deten fristående verkstad som gjorde jobbet så var det ju inget problem då man iså fall får faktura från dem.

Vill ni kolla på detta om ni har nåt förslag

Med vänlig hälsning

Birgitta L

1 SVAR 1
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!

Då detta är en väldigt specifik fråga för din typ av verksamhet vill jag hänvisa dig till att ta en avstämning med din redovisningskonsult/skatteverket för att säkerställa att ni får rätt bokföringsmässig hantering på detta. Är det en återkommande händelse i er verksamhet är det värt att kolla upp. 

Du får jättegärna dela med dig av hur ni valde att hantera det här i forumet, så kan det hjälpa någon annan som sitter med samma fundering. 

Mvh, Jesper