Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Lägga in alla kundfaktor efter programbyte

Jag har ett bolag som tidigare använde Visma Compact som jag nu ska ha i Admin 500. Problemet är att kundfakturorna inte kommer med vid konvertering mellan programmen. Hur lägger jag upp dem i Admin i efterhand utan att moms mm påverkas?

/eva

6 SVAR 6
LW -60
UTFORSKARE

Ja, det brukar bli så där att inte reskontrorna kommer med. Du kan däremot skapa det som kallas för "Ingående kundfakturor":

Gå till menyn Betalningar
Klicka på Ingående kundfakturor längst till vänster
Klicka på "Ny" (eller tag Ctrl+N)
Skriv i det nummer som fakturan har från Visma Compact
Fyll i kundnummer och det andra som behövs, såsom att tala om totalsumman och momsen
Håll koll så att du har rätt fakturadatum och förfallodatum

Inmatning här påverkar inte bokföringen, men du kommer att se dessa fakturor som obetalade i listan över obetalade kundfakturor ihop med dina nya fakturor.

Ett litet tips är att särskilja de nya fakturorna från de gamla i bokföringen, så att alla från Compact ligger på 1510 och de nya du skapar ligger på 1511 (som exempel). Inställningarna gör du i grundinställningarna, så att alla nya fakturor pekar på det konto du önskar.

Hör av dig om det är något som strular.
Lycka till!!

Med vänlig hälsning Lena

Tycker du skall ta kontakt med supporten. Troligen kan de hjälpa till att föra över dina fakturor till Admin.
Även om det kostar några kronor så är det värt detta arbete om du inte är data proffs själv. 

Gör också som IW säger att separera de gamla kundfordringarna på 1511. Blir lättare att rätta till ev. missar på det sättet.
 
Fd medlem
Inte tillämpbar


Hej

Tack för tips och hjälp!
Jag har pratat med supporten och de kan inte hjälpa mig, tyvärr.

/eva

Det borde gå att fixa till. Allt handlar om databaser och i nya admin är det sql- databas som gäller. 
Om jag inte missminner mig är det en accessdatabas i  compact. Så det ska bara fungera. Vill dock inte in och böka själv, eftersom det kan finnas tabeller som har specialinfo i varje program. Men i princip ligger alla data öppna bakom programmet. 

Tycker du skall be att få prata med någon annan på supporten. Det finns duktiga medarbetare hos Visma som kan lösa det här. 

Tomas
Annelie Engvall
ANSTÄLLD

Hej eva,

Det går tyvärr inte att få över reskontra från Visma Compact till Visma Administration. 
Du kan göra som lw skriver ovan.

Ha en bra dag!

/Annelie
Helena Andersson
ANSTÄLLD

Hej Tomas på Angamato Ekonomikonsult!

Mappningen skiljer sig i dessa program Compact använder sig av en dBase-databas och Amdinistration har SQL-databas. I dagsläget har vi inget konverteringsprogram för att kunna plocka över reskontran. Om och hur vi skulle bygga ett är väldigt oklart. Inget planerat i dagsläget i alla fall.