Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
Visma Administration, Fakturering & Förening
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
Highlighted
NY MEDLEM

Låst månad och ej utskriven fakturajournal

(uppdaterad av Tinna Gunnarsson MODERATOR ‎2020-04-02 10:43 )

Jag har skrivit ut en inbetalningsjournal men ej fakturajournal innan jag låste månaden. Jag kan inte skriva ut journalen i rätt månad då den är låst, jag kan inte ändra datum på fakturan då den ligger i reskontra. Hur ska jag göra för att få fakturan journalförd?

19 SVAR 19
Highlighted
NY MEDLEM

Re: Låst månad och ej utskriven fakturajournal - Visma Administration

Det går att låsa upp en period om den har låsts av misstag. Arkiv - Bokföringsår - Ändra låsning. Obs att detta kommer att synas i behandlingshistoriken och man bör inte göra detta om sista dag för låsning har passerats.
Highlighted
NY MEDLEM

Jag har exakt samma problem, dock har sista dag för låsning passerats och vad jag förstår går det inte att låsa upp? Hur löser man det?
Highlighted
ANSTÄLLD

Hej!

Thomas L ovan är inne på rätt spår. Du ska bara ändra en låsning om du låst den av misstag. Man kan inte låsa upp efter det att perioden måste vara låst enligt god redovisningssed, eftersom det skulle innebära att bokföringsskyldigheten inte har fullgjorts. Läs mer i Ändra låsning.

Tack för era inlägg!
Highlighted
NY MEDLEM

Hej,

Är det inte rimligt att programmet varnar om man försöker låsa en period, om man inte skrivit ut alla journaler?

//Tina

Highlighted
NY MEDLEM

En undran där Kalle, om man har serviceavtal och man verkligen har gjort låsningen av MISSTAG, är det inget som ni kan hjälpa till med? För det är väl inte god redovisningssed heller att göra en låsning som man inte borde ha gjort?

Highlighted
CHAMPION

Där finns ytterligare en väg att gå OM man har en säkerhetskopia som togs innan låsningen.

DOCK innebär detta tyvärr en hel del extra arbete och det är en definitivt sista utväg som jag inte riktigt kan rekommendera då detta ibland leder till följdfel där man inte stansat om alla fakturor rätt. Har man dessutom använt sig av autoinvoice för kundfakturor eller leverantörsfakturor är man ute på mycket tunn is.....

Davor P
Highlighted
NY MEDLEM

Byt datum på datorn...
Highlighted
CHAMPION

Kan eventuellt fungera, MEN se till att du kopplar bort dig från internet-anslutningen så att du inte får en del andra problem.

Gör dessutom en säkerhetskopia innan du börjar laborera med datum och övriga eskapader för att låsa upp månaden....
Highlighted
NY MEDLEM

Byta datum på datorn, eller backa till en tidigare säkerhetskopia låter verkligen inte som varken säkert eller i slutändan som god redovisningssed.

Min fråga kvarstår då, hur journalför jag fakturan som ligger på ett låst datum och i reskontra på ett säkert sätt och med god redovisningssed?

På något sätt måste man väl kunna lösa min utförda klumpighet på ett snyggt sätt?