Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Catarina5
UTFORSKARE

Ledigt utrymme för installation?

Hej,

jag ska uppdatera Visma admin 500 till version 2018.03 och det står att ledigt utrymme för installation är minst 5GB.
För mig som inte är särskilt dator kunnig undrar nu - var någonstans hittar jag hur mycket utrymme jag har? Är det RAM-minne eller något annat?

3 SVAR 3
Davor P1
CHAMPION

Detta är utrymmet på hårddisken (vanligtvis C:)

Klicka på UTFORSKAREN (eller håll ner WINDOWS-knappen och tryck ner E)
Klicka på DEN HÄR DATORN

Nu bör du få upp alla datorns enheter.

Ställ dig med muspekaren ovanför hårddisk C:
Nu bör du få upp en ruta med information om hur mycket utrymme som är ledigt och total kapacitet.

//Davor P

Tack för ett mycket pedagogiskt svar!
Det står 372 GB så då ska det inte vara några problem:)

(Jag blev lite rädd när jag själv försökte leta och hittade RAM 4 GB kvar att använda 3,88 GB) 

Detta är ARBETSMINNET. Jag hade rekommenderat att du utökar detta till åtminstone 8 GB. Klarar datorn av mer hade jag stoppat in så mycket det bara går och plånboken tillåter.

Har du en bärbar dator är risken stor att du max kan ha 8 GB i datorn.

Stationära kan i de flesta fall klara 16 GB.

Prislappen för denna "operation" hamnar på 500 kr för bärbar (4 GB minne) upp emot 1600 kr för 16 GB.

För en stationär dator hamnar du på mellan 500 och 1600 kr för 16 GB. Slår du på riktigt stort blir du av med 3600 kr för 32 GB minne.

Kör du "bara" Visma administration kommer du långt med 8 GB arbetsminne.

Ett annat alternativ är att byta en äldre mekanisk hårddisk till en nyare SSD disk som är snabbare, men då är det kanske idé att fundera på att byta dator. Är datorn mer än 4-5 år gammal är det definitivt läge att överväga en ny dator om inte 4 GB minne räcker för att snabba upp den en hel del....