Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Leveransprecisionsrapport

Jag vill kunna ta ut en leveranssäkerhets rapport.
Datumen finns ju i systemet, levdatum och lagerbokf. datum.
Detta kanske redan finns utan att jag har hittat det?

17 SVAR 17
Anna Svensson
CONTENT PRODUCER

Hej!

Jag är inte helt säker på vad du vill att rapporten ska innehålla. När jag googlade på leveranssäkerhet så pratar man om felfria leveranser jämfört med antalet leveranser.
Återkom med lite mer info så ska vi kanske kunna hitta något.
/Anna
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~
Fd medlem
Inte tillämpbar

Du har rätt i att jag använt fel uttryck, det borde varit Leveransprecision.
Alltså i vilken grad vi levererat i tid eller försenat. Förhållande mellan lämnat leveransdatum och faktiskt leveransdatum.
Vi eftersträvar 100% leveransprecision, men har inte verktyget idag för att se om vi verkligen håller det..
En rapport borde innehålla totalt för hela företaget på ett bestämt tidsintervall, och även uppdelat per avdelning/resultatenhet/artikelgrupp eller vad man nu vill ha..
Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag har byggt en sån rapport i Excel åt en av mina kunder baserad på att jag tar ut orderrader och fakturarader ur Admin till en fil och sen micklar lite med dessa data. Om det gick att få direkt ur Admin vore det ju strålande! 
Fd medlem
Inte tillämpbar

I Visma Administration finns rapportgeneratorn, där du kan skapa rapporter, och denna rapport borde man kunna göra här. Det kan ta lite tid att sätta sig in i denna funktion, hjälp hur du gör hittar i Skapa rapport via rapportgeneratorn. Här finns även en film som visar hur den fungerar. Vi har ingen support på denna funktion, och känner du att hellre vill ha hjälp hänvisar jag till våra Partners och Återförsäljare
Fd medlem
Inte tillämpbar

Registreras verkligt leveransdatum - i vilket fält i så fall ?

Som alltid beror det på hur du jobbar i programmet. För att det verkliga datumet ska registreras måste du på ordern ange leveransdatum (Levdat) på raden/raderna du levererar och ska fakturera. Då återfinns datumet i Leveransdatum på fakturaraden. 
Fd medlem
Inte tillämpbar

?? På ordern anges väl bekräftad (planerad) leveranstid - inte den verkliga. Detta datum skulle kunna vara datumet på följesedeln - men detta registreras inte i ett tillgängligt fält i VISMA - ?ö
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tror vi kan använda utgående fakturadatum, då vi nu har införd rutiner som säkerställer snabbare fakturering.

Vi skulle nu vilja jämföra orderradens fakturadatum med orderradens till kund bekräftade leveransdatum.

Är det möjligt att överföra dessa data, för en vald tidperiod, till en xcelfil med syfte att skapa en rapport ?


Har någon skapat en sådan rapport ?
I rapportgeneratorn eller på annat sätt ?


Nicklas/ö

Jag har gjort en sådan rapport genom att exportera orderrader, order och fakturarader till Excel och sen i Excel genom att bygga index med bla ordernummer och artikelnummer för att matcha posterna och få ut svaret på hur bra man klarar leveranslöftena.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Intressant
Hur mycket kostar Din hjälp för att få fram rapporten inklusive en instruktion ?

Nicklas/ö
Fd medlem
Inte tillämpbar

Vi är speciellt ute efter uppföljning av leveranssäkerhet för specialverktyg och vi bör hitta ett VISMA-fält som kan användas vid orderregistrering för att indikera att en orderrad berör ett specialverktyg. 

Kan Du kolla om detta är möjligt ?


Nicklas/ö






Så det är inte speciella artikelnummer, eller konteringskoder för den typen av produkter? 

Du kan maila mig på ekeskogkonsult@gmail.com så tar vi frågan vidare den vägen! 
/Annica
Fd medlem
Inte tillämpbar

Produkttyp = specialverktyg kan inte identifieras via artikelnummer. Vet inte vilka konteringskoder du menar...
Mailar Dig.

Nicklas/ö
Fd medlem
Inte tillämpbar

Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Orderstatistik per kund och leveransdagar - Administration.

Jag undrar hur man får ut statistik på en kund hur många leveransdagar det var för er order? Vet att jag fått ut den tidigare för många år sedan. Så man kan se vilken leveranssäkerhet man har. När kunden gnäller att man alltid är sen.

Hej Johan!

Jag förstår att det verkligen är något som skulle underlätta för dig och något som du har behov av. Idag finns det inte någon utskrift i Visma Administration som visar leveranstid i t ex antal dagar. Min rekommendation till dig är att du tar kontakt med en partner till oss som kanske har möjlighet att bygga en rapport åt dig med exakt de parametrar som du är i behov av få ut i din rapport.

Kontaktuppgifter till våra duktiga partnerns hittar du här eller ring oss på 0470-70 61 70 så hjälper vi dig hitta rätt.

 

Ha en fortsatt fin eftermiddag

Tinna


 

Johan W
MEDLEM

Skulle vilja ha denna funktionen i programmet då det inte blir någon precision att gissa/höfta till en siffra på leveransprecisionen. Har krav i ISO systemet att mäta detta.