Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Leverantör e-faktura på bank

Tänker börja ta emot e-faktura på vår bank. Självklart måste jag registrera denna i leverantörsreskontran! Då jag godkänner fakturan på internetbanken för betalning, hur gör jag då i reskontran? Lägger jag fakturan som "autogirokund"??? För något annat alternativ (som tex e-faktura) finns ju inte att välja på? Vill ju inte ha upp den i filen jag skickar till banken.

6 SVAR 6
Fd medlem
Inte tillämpbar

Du kan ju manuellt ta bort den från filen du skickar till banken
Fd medlem
Inte tillämpbar

Om man har massor med leverantörsfakturor i sin reskontra, så är det stor risk att man missar det. Och dubbelbetalningar är ju inte så roligt... 😞 E-faktura funkar ju på "andra företag" då jag skickar en hel del e-fakturor. Men ta emot gör jag inte riktigt än. Snigelposten är tyvärr väldigt osäker. Har fått fakturor som är förfallna och det vill jag undvika. Speciellt när det är från myndigheter!
Fd medlem
Inte tillämpbar

Men kommer dessa e-fakturor in i internetbanken eller går de till ekonomiprogrammet och får läsas in i levreskontran?
Fd medlem
Inte tillämpbar

till internetbanken
Fd medlem
Inte tillämpbar

Så här kan du göra: 

  • I leverantörsregistret markerar du leverantören för autogiro.
  • När du sedan registrerat fakturan, markerar du fakturan under Utbetalningar som Betalad (under Ändra datum m m, på den dag den betalas)
  • När du skriver ut utbetalningsjournalen för den dagen, kommer denna faktura med den också, även om du blandar skickade med fil / manuella utbetalningar.

Däremot måste du komma ihåg att klicka bort bocken i rutan "Dölj autogiro/spärrade"

Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack, det var just det jag undrade hur man förfar... 🙂