Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Leverantörsfaktura finns inte i systemet

Hej!

Jag såg nedanstående svar och detta är intressant för mig. Skulle Du kunna förklara lite mer ingående hur man i efterhand kan lägga upp en manuell verifikation?

Tack på förhand!
Henrik

Hej!

Har du importerat någon SIE-fil innan du började med programmet?
Är saldot på dina kassa- och bankkonton korrekta?

Du kan göra en ny manuell verifikation under Verifikationsstämpeln, Redovisningsöversikt och där välja inköpskonto, momskonto och ex 2893 som bokar upp en skuld till närstående. Då påverkar du inte dina kassa- och bankkonton.

3 SVAR 3
Anna Svensson
CONTENT PRODUCER

Hej!

Svaret du hänvisar till gäller Visma Avendo eEkonomi, ett annat program för bokföring och fakturering.

I Visma Administration kan du också importera verifikationer via en sie-fil eller skapa manuella verifikationer under Arbeta med - Bokföring - Verifikationer, via Ny-knappen.

Återkom gärna om du undrar över något specifikt så ska jag försöka bemöta den så att den passar ditt program!
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~
Fd medlem
Inte tillämpbar

OK, om jag nu gjort en inbetalning på något som inte bokats upp mot konto 2440 kanske jag i efterhand vill skapa en leverantörsfaktura. Är det då möjligt att skapa en man verifikation och välja ett inköpskonto, momskonto och t.ex. 2893. Hur bokar man i sådana fall bort skulden på konto 2893?

tacksam för svar
Anna Svensson
CONTENT PRODUCER

Hej!

Du kan skapa manuella verifikationer och använda konton för inköp, moms och boka bort skuld. Men om du samtidigt lägger upp en leverantörsfaktura så kommer bokföringen bli dubbel

Hur ser verifikationen som du skapade från början ut?
Vad är anledningen till att du vill skapa leverantörsfakturan i efterhand?

Vad är det för en skuld du har bokat upp på 2893? Betyder det att du betalade kostnaden själv med dina privata pengar?

Lättast är kanske isåfall att stryka den manuella verfikationen. Och därefter lägga upp leverantörsfaktura, utbetalning och journalföra detta precis som vanligt?

Om du vid betalningen av leverantörsfakturan använde egna pengar kan du använda det som utbetalningskonto.

Skapar du en leverantörsfaktura och journalför den bokas det upp en leverantörsskuld på 2440 och leverantörsfakturan ligger obetald i din reskontra.

Återkom gärna med mer information så kan vi nog reda ut det här!
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~