Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
Visma Administration, Fakturering & Förening
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
NY MEDLEM

Leverantörsnummer -Visma Administration

Vi lägger alltid upp en ny leverantör med dennes bg.nr (utan bindestreck) och söker vid registrering av fakturor upp rätt leverantör med det numret. Nu blir detta ett problem då man köper av flera leverantörer som använder sig av samma betalningsmottagare; t ex Klarna. Man kan inte lägga upp flera leverantörer med samma levnr. och då blir detta ett problem. Har någon något förslag?
//Camilla
9 SVAR 9

Re: Leverantörsnummer -Visma Administration

Del av leverantörens namn eller hela efter bg nummer

Mikael Pettersson
NY MEDLEM

Jag anser nog att det är olämpligt att använda betalningsmottagaren som leverantör. Bättre att använda den riktiga leverantören. Då får du inte det här problemet. Känns väldigt främmande att en leverantör aldrig har levererat nånting mer än fakturor.

Om man läser texten på fakturan och det där framgår att fordran är överlåten genom avtal till betalningsmottagaren - som ställer ut fakturan - så ska fakturamottagaren följa det . inte göra en egen tolkning av vem skulden är till.
NY MEDLEM

Konstigt svar! 
Att fordran är överlåten är totalt ointressant. Givetvis ska man betala till den som är betalningsmottagare. Men det ändrar inte faktum att betalningsmottagaren INTE är leverantör. Allt betalningsmottagaren har levererat är en faktura - inga varor!
Hur kan du påstå att jag gör en egen tolkning av vem skulden är till? Läs vad jag skriver innan du kommenterar!
NY MEDLEM

Jag gissar att Camilla lagt upp rätt leverantör och rätta adressuppgifter, men det krockar då man använder sig av BG-numret som leverantörsnummer för Klarna har visst enbart ett BG som alla deras kunder ska använda.

Sålda fakturor har inte försäljningsföretagets egna BG-nummer på fakturorna, så man måste improvisera. Mikael Pettersson som var förste talare ut här, har ett förslag som jag tror är det bästa.

//L

NY MEDLEM

Om exv Klarna använder samma bankgiro för alla leverantörer så finns bara två rimliga lösningar:
1. Skippa Klarna. Det finns många andra skäl att inte ha med dem att göra. Och att de krånglar till det så här för oss är ytterligare ett skäl.
2. Visma måste ändra i systemet så att man kan ha samma bankgiro på flera leverantörer.

Att sätta Klarna som leverantör är ju den absolut sämsta nödlösningen. Det innebär ju också att all leverantörsstatistk blir helt koko. 
NY MEDLEM

Tack LW, du förstod vad problemet bestod i. Jag tror också att det bästa från början (jag var inte med från början utan övertog reskontran för 1,5 år sedan) hade varit att registrera varje ny leverantör på ett löpnummer och inte bg-nr. Nu var dock så inte fallet utan jag fortsatte med samma system som min föregångare. Man kan ju enklast lösa det genom att på den överlåtna fakturan registrera Klarnas bg-nr och efter det leverantören som står på fakturan. Enklaste lösningen för mig just nu. Jag håller absolut med Lars R att leverantörsstatistiken blir helt koko om man väljer att registrera alla som valt att överlåta sina fakturor till Klarna; på Klarnas bg endast.

Tack för era synpunkter. Var inte alltför upprörda på varandras inlägg bara; det blir bara tråkig stämning då. Allt går att diskutera i en vänlig ton!

Ha en fin dag!

//Camilla

Highlighted
NY MEDLEM

Ja, Camilla, jag känner igen det hela eftersom jag själv använder mig av BG-nummer som leverantörsnummer.

En annan variant är att skippa BG-numren och använda leverantörens namn istället för en sifferkombination i rutan för leverantörsnummer. Det funkar ju med bokstäver också. Då slipper du hålla en abstrakt löpnummerserie i huvudet eller klicka ner dig till leverantörsnamnsrutan för att söka.

Med vänlig hälsning Lena

NY MEDLEM

Hej Camilla

Jag vet inte om jag är ute och seglar men först fick jag uppfattningen att du ville ha förslag på hur du skulle identifiera dina leverantörer. Sedan syntes det mer vändas det mot problemet att man ibland måste låta betalningen gå via en ”betalningsförmedlare” typ Klarna – vilket i sig inte ändrar ”identiteten” på leverantören.

Men om vi håller oss till första uppfattningen tycker jag som gammal centralbyråkrat att man bör skapa sina egna identitetsbegrepp, och inte vila på andras system – som kan ändras över en natt – och utan att någon frågar om lov. Utan att gå in på detaljer bör vidare identiteten helst bestå av siffror och själv använder jag ofta ett ”komprimerat datumformat” följt av ett minst tvåställigt serienummer. Då klarar jag mig i varje fall över 80 år till med bibehållet format – och efter det är det sannolikt inte mitt bekymmer.

Man bör alltså inte – som ofta bokföringssystem föreslår - börja med nummer 1 för först leverantören, för att sedan följas av 2, 3, 4 etc. – det ger omgivningen alldeles för mycket kunskap om statusen i ditt bolag, en kunskap som du bör behålla för dig själv.

Sedan brukar jag ofta låta det valda datumet spegla det datum då leverantören blev kvalificerad som leverantör till mitt företag, i princip kanske den dagen som man lade upp leverantören i sitt leverantörsregister eller inledde första affärskontakten. Sedan kan man inleda med någon typ av kort prefix om man vill för att hålla isär företagets leverantörsnummer från andra nummerserier.

Så den första nya leverantören idag skulle ex vis få leverantörs numret 17101901 och nästa nya idag skulle få 17101902 etc. Har man mer än 99 nya leverantörer om dagen, får man kanske välja ett treställigt serienummer i stället. Då har man fått ett leverantörsnummer som i princip berättar när vi ”formellt” inledde våra affärsförbindelser – och den tidpunkten är ibland ganska viktig inom Supply Management.

Lycka till

Roffe