Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Karin L A
UTFORSKARE

Lokalhyra vid användandet av kontoret i bostaden?

Hej där alla ni kunniga. Jag har en fråga: Summan för lokalhyra vid nyttjande av kontoret när det ligger i bostaden? Per månad? Per år? Jag har hittat nedanstående på skatteverkets sidor. Men ska man alltså ta sina månadsräkningar för huset och dela med kvadratmetrarna??

Särskilt anpassad lokal i bostaden - Om du använder en del av din bostad till näringsverksamheten kan du i vissa fall få avdrag för det. En förutsättning är att det är en särskilt anpassad del av bostaden. Med hänsyn till läge, inredning eller användning ska denna del inte alls, eller endast obetydligt, kunna användas som bostad.  Du kan i så fall få avdrag för skälig del av hyra, värme, vatten m.m.

 

7 SVAR 7
Davor P1
CHAMPION

Saxat från http://www.driva-eget.se/nyheter/skatt/dra-av-for-kontoret-i-bostaden

För dig som startat en liten enskild firma som du sköter hemifrån, kanske vid sidan av en anställning, finns det ett schablonavdrag för arbetsrum som dras av mot firmans inkomster. Det gäller arbetsrum för dig som jobbar minst 800 timmar om året i bostaden. Avdraget är 4 000 kr per år för lägenhet och 2 000 kr för villa.

Detta gäller ENSKILD FIRMA.

Davor

Vad gäller för aktiebolag? Hittat uppgiften att ett avdrag på 1000-3000 kr brukar godkännas.

Saxat från samma artikel:

Om du har aktiebolag kan du i stället räkna så här (går inte för enskild firma, vilket vi tidigare skrivit):

Räkna fram den verkliga kostnaden före hela bostaden och drar av den del som gäller arbetsrummet och firmans lagerutrymme. Om bostaden är på 150 kvadrat och arbetsrum och lager är på 15 får 10 procent av totalkostnaden dras av. Du kan också beräkna kostnaden som lika stor som marknadshyran för motsvarande lokal på orten.

I din privata deklaration får du då en skattepliktig inkomst. Men eftersom det är inkomst av kapital blir det endast 30 procents skatt. För hyresinkomst från ett eget bolag blir det dock inte det fördelaktiga schablonavdrag, som i år höjts till 40 000 kr. I stället blir det ett “skäligt” avdrag som beror på den privata kostnaden för rummet.

Tack för din hjälp
Karin L A
UTFORSKARE

Jag har idag ytterligare diskuterat detta. Avdrag i vårt fall beviljas ej. Kontor för konsult är inte "Särskilt anpassad lokal i bostaden"....
Karin L A
UTFORSKARE

Däremot gör vi så att ABet hyr av mig som bostadsinnehavare. Marknadshyra. Och så blir det inkomst av kapital för mig i min privata deklaratíon...

http://www.bokoredo.se/ha-kontoret-hemma-det-gar-utmarkt/

Danijela72
MEDLEM

Hej!

En ny användare som hittar

inte svaret i forumet. 
Jag skall jobba hemma( ”hyra ut till mig själv ett rum) Kontaktat skatteverket och jag uppfyller alla villkor. 
Startade enskild firma i april.

1.Kan man fakturera hyran bakom i tiden och hur gör man det i Visma? Skapar man  verifikation eller blir det leverantörsskulder? Hur bokför man det?

2.Skall jag skriva en kontrakt med mig själv?

Något underlag borde man väl ha?

Tusen Tack!!

Hoppas någon kan hjälpa mig.

Mvh//Danijela