Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Makulera order/kundfodringar

Hej,
Jag har order som inte är fakturerade och order som inte är levererade och de kommer inte att levereras eller faktureras . Kan jag makulera dessa för att få bort dom från listan över order?

Det finns också några kundfakturor som inte är betalda, men bokförda som kundförlust. Hur kan jag få bort dessa från listan över kundfodringar?

Yvonne

1 SVAR 1
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Yvonne!

Du kan makulera de ordrar som inte ska faktureras eller levereras. Har du urval Alla ser du även de makulerade här, men väljer du exempelvis Ej fakturerade kommer inte de du har makulerat med. 

För att få bort en faktura från kundfordringarna måste den ha saldo noll. Ligger det ett saldo på fakturan måste du göra en betalning på denna summa. Du ser saldot på flik Spårning på fakturan. Enklast är att här under Spårning välja Kommando - Direktbetala. Du skriver att fakturorna redan är bokförda som kundförlust och då ska du inte bokföra den inbetalningsjournal där du får med dessa betalningar. 

Förhandsgranska inbetalningsjournalen till bildskärm för att se om det bara är dessa betalningar på denna journal - är det så ska du avbryta här och gå in under Arkiv - Inställningar - Företagsinställningar - Bokföring och sätta en markering i Manuell registrering av bokföringsorder - då bokförs inte denna journal när du nu skriver ut och godkänner inbetalningsjournalen. Sedan ska du gå in här igen och ta bort denna markering för att du fortsättningsvis ska ha automatisk överföring till bokföringen.

Är det så att du har andra inbetalningar på inbetalningsjournalen ska du sätta datum så att du får med de som ska bokföras på en journal - skriv ut och godkänn och sedan skriva ut en ny inbetalningsjournal och göra som i stycket ovan.