Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Konteringsmall för leverantörsfaktura

Hej
När man har en mall och lägger in levfaktura så skriver man summan , ev frakt och sen moms.
I stället för att behöva skriva momsen , kan man inte på något sätt skapa ett #värde# så att det bli 25%,12% osv där man vill.Så när man skrivit i summan ev frakt så ska man kunna trycka enter och enter så är det klart.

Den här frågans innehåll har verifierats och uppdaterats av Visma Spcs 22-10-13

8 SVAR 8
Thomas L
UTFORSKARE

Hej
Den funktionen kallas konteringsmall i programmet. Om du går in på Bokföring - Konteringsmallar så kan du skapa konteringsmallar som kan användas på leverantörsfakturor. Du kan importera Vismas exempelmallar för att se hur dessa är uppbyggda och därefter kopiera och skapa egna. Ett tips är att bocka ur "Moms" i konteringsmallen och istället lägga in en formel för uträkning av momsen. 
Du kan testa konteringsmallen innan du använder den skarpt. Därefter kan du lägga in konteringsmallar på leverantörerna så att dessa automatiskt hämtas upp vid skapande av leverantörsfakturor. 
Mvh, Thomas, Pector AB
Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag vet hur konteringsmallar funkar , jag använder dom. Är detta något som du vet funkar som du testat eller är det något du tror ?
Det finns något som kallas variabler i mallen och det verkar som det är dom går att använda. Smidigast med procent men finns ej.
Mvh
Thomas L
UTFORSKARE

Jag vet att det fungerar. Jag brukar använda det exemplet på kurser. Som lärare och konsult i Vismas program så skulle jag inte skriva något sådant om jag hade gissat att det skulle fungera.
Du får använda *0,25 istället för procenten.  
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tackar 🙂 En kommentar mindre om jag hade fått infon i första kommentaren.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Ta min kommentar med en nypa salt .. ej allvarligt 🙂
Fd medlem
Inte tillämpbar

Klockrent ,, testade , you made my day .. TACKAR

Hej @Ekonomiassistenten 

Jag har en teori om att anledningen till varför det är samma belopp i Exkl moms som i Totalt kr beror på att du på leverantörsfaktura inte har fyllt i momsen i själva mallvärdesrutan utan skrivit in momskontot och beloppet på en konteringsrad. 

 

Det som står i listläget på leverantörsfakturan är information som hämtas från mallvärdesrutan och inte nere på konteringsraderna. 

 

Hoppas att detta är lösningen på din fundering annars är du självklart välkommen att höra av dig. 

 

//Tinna

_MEMMA_
MEDLEM

Jag gör mina mallar på det här sättet, men i listläge på lev.fakturor så blir det samma värde i "exkl. moms" som i "inkl. moms". Finns det något bra sätt att komma till rätta med detta?