Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Massuppdatering av kundfakturor

Har ett önskemål i massuppdatering i kundfakturor. Vill kunna markera alla med ett visst betalsätt, tex AG (autogiro) och bocka ur rutan Utskrivet, faktura. Detta för att kunna skicka fil till banken om autogirodragningar innan fakturajornalen bokförs.

8 SVAR 8
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Cecilia, tack för inlägget här på forumet. 

Kan du beskriva mer hur du arbetar med fakturorna som hanteras med autogiro? Om du önskar ta bort markeringen för utskriven antar jag att du senare vill sätta tillbaka bocken på samma urval fakturor. Hur lång tid handlar det om i så fall?

När du tar bort markeringen idag och skickar en fil till banken, är det en rapport från programmet som sammanställer detta då eller har du någon form av integrationslösning för det? Innebär det ett problem om fakturorna följer med på fakturajournalen i det läget eller varför är det viktigt att göra det i den ordningen?

Hoppas du kan beskriva ytterligare så jag inte sitter här och gissar. Spontant är min tanke att det borde finnas alternativ på hur du skulle kunna arbeta för att lösa detta redan nu i programmet, utan att ta bort och sätta tillbaka markeringen. Värt att utreda iallafall 🙂 

Önskemålet du beskriver har jag förståelse för annars. Vi utvärderade den möjligheten när vi utvecklade massuppdateringen i kundfakturor men såg då att det krävde ganska komplexa kontroller för att erbjuda en säker hantering av markeringen för utskriven, den hänger ihop med flera andra funktioner/följdeffekter/spärrar. Vi har inte uteslutit tanken helt men det har varit få som efterfrågat det, därmed inte något vi lyft för diskussion igen. 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej och tack för snabb respons.

Jag fakturerar efter månadsskiftet, skickar efter genomgång av fakturorna ut till kund via epost eller brev. Avvaktar sedan någon dag innan autogirofilen ska skickas till banken, detta görs med hjälp av ett program som heter DataPartner Autogiro. För att programmet ska hitta vilka fakturor som ska med i filen, måste de fakturor som ska med ligga som ej utskrivna. Då får jag klicka mig igenom alla fakturor och manuellt bocka ur de som är AG-kunder. Har ca 85 av 480 som är autogiro, så det blir en del klickande och det är lätt att missa en när man hanterar det manuellt.

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej igen Cecilia, jag har kontaktat Datapartner för att se vad de rekommenderar. Deras lösning används ju av många olika företag så de borde ha tips på hur arbetsprocessen ska se ut. Jag återkommer när jag fått svar, om de inte kommenterar själva här i tråden. 🙂
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Cecilia,

Jag har pratat med en av våra supporttekniker om din hantering och han rekomenderar följande:

Om du istället tar ut AG fakturorna först innan du skapa mailfakturorna så slipper du bock ur utskrivet på dem i efterhand.

1.       gör alla fakturor i Visma. Sätt fakturadatum till den dag du vill att AG-fakturorna ska gälla från. Kan vara bra om man har delbetalning (AG_MS) och skapar sin fakturor i månaden innan man villa att dragningen ska böjar gälla. Kräver dock senaste versionen: http://download.dpab.se/autogiro/versioner/2.7.5/setup_DataPartner_AutoGiro_2.7.5.453.exe

2.       Kör Faktureringen i AG programmet, men låt filen som skapas vara kvar på datorn tills du vill skicka upp den till banken. De fakturor som hämtas ut kommer nu stå som utskrivna

3.       Kör dina resterande fakturor i Visma

4.       Några dagar senare kan du skicka upp AG filen till banken.

För övrigt Cecilia; tveka inte att kontakta oss ifall du undrar över något eller behöver hjälp. Du når oss på 042 - 400 60 70

Med vänlig hälsning

Bjarne

DataPartner AB

Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack, vad bra! Jag avvakatar era svar:)

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej och tack för detta svar.

Låter bra, men kommer inte fakturorna att markeras som utskriva efter jag har kört Datapartner, annars behöver jag bocka ur dem igen för att de ska skickas via email till kund?

Eller finns det ett annat sätt att köra dem till epost i samlad åtgärd?

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej

Gå in i Autogiroprogrammet. Tryck på Alternativ->Inställningar.... Under fliken Allmänt hittar du en inställning längst ner som heter "Marker fakturor som utskrivna". Bocka ur denna, det borde lösa ditt problem. 

Med Vänliga Hälsningar

Bjarnes kollega Jesper | DataPartner AB
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack så mycket för all hjälp i detta ärende! Fungerar detta, kommer det att spara mig mycket tid!

Med vänlig hälsning

Cecilia