Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföra Mat, öl på väg till kund utlandet

Jag har 2 kollegor som har i utlandet på väg till/från ett kundbesök, både fikat och ätit lunch och betalat med företagskortet. Bokför jag hela beloppet på ej avdragsgillt eller får jag lägga hela beloppet på avdragsgillt? Någon som vet?

Kollegorna skall ta upp detta i sitt traktamente - kostavdrag. Och om de inte tar upp det i traktamente måste jag då ta upp förmånsbeskattning på detta belopp?? Någon som vet?

 

9 SVAR 9
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!

Under förutsättning att fakturan kommit till bolaget så kan du göra enligt följande:
Lunchen blir kostfårmån och där är 88 kr förmånsvärde för 2016 för lunchen, fikat får den anställde själv stå för, öl i samband med resan är ej avdragsgillt på något vis utan den anställde får även stå för den själv, öl är endast avdragsgillt i samband med representation.

De anställda kan inte lägga in detta i traktamentet då de använt sig utav företagskortet i samband med inköpet av måltiden/måltiderna, hade de anställda använt sina privata kort hade de kunnat lägga in dessa utgifter i traktamentet.

Mer om vad som gäller för traktamenten kan du hitta i broschyren från skatteverket här Traktamenten och andra kostnadsersättningar

/Carl
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Carl,

Tycker detta är struligt. Fakturan har kommit till företaget. Om företaget vill bjuda på fikat kan jag lägga inköpet på 6990-övriga kostnader?

Lunchkostnaden som företaget betalat lägger jag även den på 6990 - övriga kostnader men lägger på resp. person kostförmån lunch 88:- vid löneutbetalning. -  är detta korrekt?

/M

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!
Ja det går bra! Betalar företaget fikat ska de anställda förmånsbeskattas och de gör du på lönespecifikationen.
/Elin 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Dumma frågor kanske men för att förstå att jag fattat rätt...

1. Om man reser mot traktamente och drar av för frukost/lunch/middag el. ngn av dem, då skall väl

inte kostförmånen läggas upp på lönespecen?

2. Om man reser och företaget betalar allt vid resan, då skall kostförmån läggas upp vid lönekörning.

Om företaget betalar allt vid resa - lägger man inte in något traktamente - korrekt?

3. Vid representation - Om en affärspartner bjuder på lunch eller om man bjuder affärspartner på lunch, hur fungerar kostförmån då??

Tacksam för utredning av dessa olika förehavanden.

/Marie

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej,

Traktamente är till för att kompensera för ökade levnadskostnader vid resa.

1. Om man får traktamente och drar av för en måltid arbetsgivaren bjuder på ska detta ändå tas upp som kostförmån.

2. Om arbetsgivaren betalar "allt" ska traktamente ändå utgå och från detta ska alla måltider sedan dras av. Det återstående beloppet blir inte särskilt mycket, men man har ändå rätt till det. Det blir ju egentligen ingen skillnad från 1. förutom att företaget betalar fler måltider och det blir således fler kostförmåner.

3. Vid "godkänd" extern eller intern representation ska ingen kostförmån tas upp.

http://www4.skatteverket.se/download/18.30cb083151ec967d3f48a8/1452589573505/SKVM+2015_20_r%C3%A4tta... 

Om du vill läsa om alla möjliga och omöjliga skatter för personal/arbetsgivare är ovan länken till SKV's broschyr på 54 sidor....

//Tina

Fd medlem
Inte tillämpbar

Aha då förstår jag bättre, tackar så mycket!

Om man har en extern el. intern godkänd representation då skall man dra av för det i traktamente men behöver inte ta upp det som kostförmån. Då kommer min följdfråga om man använder Visma Resa & Utlägg, ser man om det är en godkänd repr. som personal drar av för i traktamentet? Eller måste man fråga resp. personal för att få det riktigt?

 /Marie

Fd medlem
Inte tillämpbar

Det stämmer - förlåt jag tänkte på traktamentsbiten i mitt sista svar :-).

Vad gäller hur det hanteras i Resa & Utlägg har jag ingen aning om tyvärr, för jag använder inte programmet.

//Tina

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!

1.  Du kan läsa mer om detta i SKV 354 längst ner på
sidan 8 ”Kostförmån” men som jag tolkar det så ska den anställde
förmånsbeskattas.

2 o 3.  Skatteverket har skrivit om kost där du kan läsa mer vad som ska förmånsbeskattas. Representation ligger här under avsnittet Skattefria förmåner. Kontrollera med Skatteverket om du känner dig osäker på dessa frågor då detta området är svårtolkat.

/Fredric
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej,

Detta har vi redan löst ovan :-), men nu behöver vi veta hur det ser ut i Resa & Utlägg (se MarieN inlägg för 1 timme sedan).

//Tina