Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
Visma Administration, Fakturering & Förening
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
Highlighted
CHAMPION

Re: Meddelande: kunden kan ta emot e-faktura - Administration

Kan vara så att det inte går att klicka bort i den versionen. Kan du inte uppdatera till 2017.0 av programmet?
Highlighted
NY MEDLEM

Tina instämmer till fullo, detta är ju enbart irriterande och så onödigt
Highlighted
NY MEDLEM

Har testat allt ovanstående men AutoInvoice står fortfarande som aktiverad...så jag antar att meddelandet kommer att ploppa upp igen nästa gång jag gör en faktura...
Nån annan som provat och lyckats få bort det?
Highlighted
CHAMPION

Du får nog kontakta supporten i det här fallet.
Highlighted
FD ANSTÄLLD

Hej,

AutoInvoice är en faktureringsstjänst för att skicka fakturorna direkt ifrån programmet.
Du kan välja att fakturan ska skickas som brev, pdf eller e-faktura. Så har du en kund som inte vill ta emot e-faktura kan du använda AutoInvoice och välja att skicka det som vanligt brev, eller pdf istället. Tjänsten är föraktiverad i programmet och det är först när du börjar skicka som du godkänner villkoren och betalar för de fakturor du skickar.

Anledningen med att programmet upplyser om kunder som kan ta emot e-faktura är för att förenkla faktureringen för både utställare och mottagare.

Fördelarna med att skicka en e-faktura är att: 
  • Du slipper den manuella processen med utskrift, konvertering och frankering av fakturan. 
  • Fakturan når mottagaren samma dag som du skickar den.
  • Uppgifterna registreras snabbt och korrekt i mottagarens system.
Fördelarna för mottagare av e-faktura är att:
  • Ingen manuell hantering av post krävs.
  • Ingen skanning av pappersfakturor.
  • När mottagaren tar emot en e-faktura läggs all fakturainformation in automatiskt utan någon manuell registrering.
  • Fakturan kan även bli konterad och klar – med automatik.

Tidigare var det manuella inställningar och identifieringsuppgifter som utställaren var tvungen att lägga tid och resurser på för att skicka en e-faktura. Nu när vi har många kunder som vill eller till och med har krav på sig att skicka e-faktura behöver de bara välja mottagare och skicka fakturan.

Vi har förstås förståelse för att alla inte önskar denna upplysning och då finns det precis som det nämns i tråden en inställning för detta som innebär att programmet inte kommer upplysa nästa gång du skapar en faktura.

Mvh
Emanuel.T

Visa lösning i originalinlägg

Highlighted
NY MEDLEM

Emanuel Från vilken version av adm500 har man den möjligheten? Har ej Autoinvoice, vill ejheller ha,.
"Upplysningar " överlag borde finnas bättre ställen att visas på än under "arbetsgången"
Highlighted
NY MEDLEM

Jag vill bara kommentera, att kostnaden för autoinvoice är lägre än att man skickar med vanlig post. Det tar tid att öppna post, att slicka kuvert, frankera (tid är pengar), det finns kostnader för papper och kuvert. Det är bättre att lägga krutet på annat än manuell pappershantering. Sedan har vi "den mänskliga faktorn". Att stansa manuellt ger en risk för felslag, vilket man slipper här (tidsbesparing). Kontering med resultatenheter och projekt, sitter som en smäck direkt utan handpåläggning. Du kan också skapa konteringsmallar som dirigerar vissa leverantörsfakturor till specifika skuldkonton istället för att samla alla under 2440. Jag är jätteglad för den här funktionen!

Och som sagt, det går ju att ändra i företagsinställningarna.

//L

Highlighted
CHAMPION

Autoinvoice är definitivt guld värd, inget snack om saken.

Den rekommenderar jag till alla som inte älskar motion till och från en brevlåda och ändå inte vara säker på att "Kungliga Postverket" hittar fram med brevet i rätt tid till rätt mottagare......

Hur mycket kostar det inte att stansa in alla leverantörsfakturor manuellt och som grädde på moset slå fel på ett tecken eller två då och då....

//Davor
Highlighted
NY MEDLEM

Behoven, rutiner, och hantering är olika för olika företag o branscher. Valfriheten borde vara en självklarhet
Highlighted
FD ANSTÄLLD

Hej,

AutoInvoice är tillgänglig från version 2014.0.