Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

S G___
MEDLEM

Moms vid vidarefakturering

Hej!

 

Vi har fått en leverantörsfaktura på elarbete. Fakturan är med omvänd byggmoms. Hur gör jag med momsen när jag ska vidarefakturera hela fakturan?

Confused

S G

5 SVAR 5
Davor P1
CHAMPION

Hej,

Eftersom du har omvänd moms på fakturan brukar man i avtalet ha en liten skrivning om att du har rätt till entreprenörsarvode på ett par procent (5-10% är det normala) i enlighet med AB06 eller dylikt.

Du behandlar det som en "vanlig faktura" med omvänd moms och sen skapar du din egen faktura till slutkund med den moms som gäller.

Om det är ett "vanligt" företag lägger du på 25% moms
är det en byggare är det som vanligt omvänd moms.

//Davor P

Hej!

Så om fakturan med omv byggmoms är på totalt 2275:- så lägger jag in den som en "vanligt" levfaktura med omv moms.

Och sen gör jag en kundfaktura med så det blir samma belopp 2275:- och lägger det som omv moms med då, då det gäller elinstallationer.

Mvh
S G

Inkommande faktura:

4420 D 2275
2647 D 568,75
2617 K 568,75

Utgående faktura OM kund är vanligt företag:
(Påslag 5%)

3010 K 2388,75
2641 K 597,19

Utgående faktura OM kund är "Byggare"

3231 K 2388,75

OBS att följande måste finnas på din faktura:

Omvänd momsskyldighet byggtjänster
Mottagarens VAT

OBS 2

Detta med omvänd moms förutsätter att du är byggare..... Annars skall elektrikern fakturera dig med vanlig moms.

//Davor

Det räcker med att du säljer byggtjänster så skall omvänd moms gälla. Om du till exempel har en städfirma och ibland utför byggstädning så skall alla dina leverantörsfakturor på byggtjänster ha omvänd moms. Om du är slutkund eller ej saknar betydelse. Är du t.ex. jordbrukare med en enskild firma i byggbranschen så skall din byggfakturor i jordbruket (t.ex. takbyte på ladugården) vara med omvänd moms. Dock ej om dom berör bostadshuset.... det är en helt annan sak... Lätt? Inte alls! Gör många fel? Absolut!.  Det luriga är dessutom att det är den som lyfter den felaktigt påförda momsen som gör mest fel.... även om säljaren betalar in den...
Lena Ekonomi
MEDLEM