Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Ginzi_
MEDLEM

Var någonstans i programmet hämtas värdet för Redovisad moms

Jag har som många andra problem med avvikelse i momskontrollen. Jag använder konto 2611 för utgående moms 25% för försäljning inom Sverige. Omsättning är OK likaså beräknad moms. Redovisad moms 0. Min fråga är: Vart någonstans i programmet hämtas värdet för Redovisad moms?  

10 SVAR 10
Thomas51
CHAMPION

Värdet ska hämtas från kontona för utgående moms. Min gissning är att du inte har någon momskod på konto 2611, det ska vara kod 10.

Jo då. momskoden på 2611 är 10 och alltid har varit så. Jag ringde ert support angående det och de kunde inte lösa det, Efter många turer blev svaret "medhavande fel", Med andra ord: Jag börjar blir övertygad om att det är något i programmet som inte är OK. Allt är redovisat på rätt konto med rätta koder men avvikelse i momskontrollen kvarstår. Hur ska vi lösa det?

Fd medlem
Inte tillämpbar

vilket program har du? jag har aldrig haft avvikelse i momskontrollen och använder regelbundet 2611
Ser att du har adm 1000, Jag kör adm 500 och alltså inga problem
Ginzi_
MEDLEM

Det är administration 1000 jag kör.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej,

Du har säkert redan kollat, men konstiga problem föder "dumma" frågor :-).

Har du uppdaterat Admin 1000 nyligen. Kan momskontot av någon anledning ändrats. Tänker att programmet kanske använder 2610 istället t ex. Fast - som sagt - lite långsökt kanske...

//Tina

Jag uppdaterar Administration 1000 kontinuerligt. Utgående moms inte ändrats det är alltid 2611. Inga dumma frågor tvärtom. Jag uppskattar vilken tips och hjälp som helst. Bara jag förstår vart kommer avvikelsen ifrån.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Då kommer nästa "intelligenta" fråga. Kan du ha gjort momsrapporten redan? Jag får detta resultat när jag gör en momsrapport för oktober...

Intressant iakttagelse, mmm .... Jag deklarerar moms varje månad. November momsrapportem är redan klar. Kanske jag ska kontrollera momsen INNAN momsrapporten i december. Då får vi se om det blir avvikelse eller inte. TACK.
Fd medlem
Inte tillämpbar

kör du inte momskontrollen innan du skriver ut momsrapporten?

Min momsredovisning och momsrapporten är ganska enkel och stämmer alltid. Inga konstigheter. Jag blev nyfiken på momskontrollfunktionen (gjordes efter momsrapporten) och provade. Då fick jag avvikelse. Jag vände mig till Visma support som granskade min redovisning och momsdeklaration men inte reagerade att momsrapporten var redan klar. Nu när man tänker efter så är det självklart att momskontrollen görs innan momsrapporten. Man lär sig alltid något, :).