Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Ronny_10
MEDLEM

Momsrapport avseende konto 2614 resp. 2645

Hej,

Jag har bokfört på konto 2614 resp. 2645 för tjänster från USA.
När jag kör fram momsrapporten så hamnar 2614 på rad 30 i rapporten vilket verkar vara rätt.

När jag skall göra deklarationen i Skatteverket så sägs, i och med att du har registrerat i rad 30-32 så måste det finnas en registrering i någon av raderna 20-24, vilket det inte gör från Visma 200 programmet.

Ser att anledningen är att 2645 konto har momsrapportkod 48 och inte kod 22 som skulle behövas?

Skall jag ändra för konto 2645, eller vad är ert förslag?

Med vänlig hälsning

Ronny     

4 SVAR 4
Fd medlem
Inte tillämpbar

Du har förmodligen inte bokfört själva kostnaden för inköpet av tjänsten på rätt konto. Ska bokföras på ett konto som är kodat till rad 20-24 .
Ronny_10
MEDLEM

Hej Laila,

Du har rätt, då detta är datakommunikation tjänster jag köpt från USA så förde jag dessa på konto 6230.
Kollade efter ett konto som matchar rad 22 som det borde vara i så fall, men kan inte hitta något i kontoplanen. Närmast jag kan komma är 20,23 samt 24.
Skall jag lägga upp ett nytt konto som pekar på Momsrapportkod 22, eller vad är ditt råd?

Med vänlig hälsning
Ronny  
Fd medlem
Inte tillämpbar

Ja det brukar inte finnas som standard. Jag brukar använda ett som kallas 4646 Inköp av tjänster från annat EU-land eller 4661 Inköp av tjänster utanför EU. Kolla sedan på skattedeklarationen vilka rader de ska matcha.
Ronny_10
MEDLEM

Det funkade bättre nu med att lägga upp konto 4661 som du föreslog.
Tack så mycket Laila för ditt råd.

Med vänlig hälsning
Ronny